loader image

جستجو

روسیه چین امرکا

نشریه نیوزیک:درگیری آمریکا و چین نباید تهدید روسیه را تحت‌الشعاع قرار دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به تمرکز تازه آمریکا بر جلوگیری از افزایش قدرت چین، بر لزوم هوشیاری و غافل نشدن این کشور و متحدانش در برابر چالش‌ها و تهدیدات روسیه تاکید نمود.

فهرست مطالب

به گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزیک دریادداشت تازه خود به قلم «دیوید برنان» نوشت:دیپلمات‌های ارشد کشورهای بالتیک هشدار داده‌اند که دولت بایدن نباید تهدید روسیه را در میان تمرکز جدید آمریکا بر افزایش قدرت چین، فراموش کند.

«ادگارس رینکویوس» -وزیر امور خارجه لیتوانی- «مانتاس آدومیناس»- معاون او و «اوا ماریا لییمتس» -همتای استونیایی- وی اظهار داشتند که آمریکا و متحدانش در ناتو باید در برابر چالش‌های مسکو و پکن هوشیار باشند.

رینکویوس گفت: «در حالی که به یک چالش پرداخته‌ایم، نباید چالش دیگر را فراموش کنیم». در غیراین صورت، یک روز صبح ما با یک شگفتی بسیار ناخوشایند از خواب بیدار می‌شویم و سپس دوباره سعی خواهیم کرد بفهمیم چه کسی چه چیزی را از دست داده است».

کشورهای بالتیک در خط مقدم درگیری غرب با روسیه قرار دارند. رهبران بالتیک از اهداف دیرینه مداخله‌گرانه روسیه، جنگ‌های ترکیبی و جاسوسی رنج برده و بهتر از بسیاری دیگر می‌دانند که این کشور هنوز یک تهدید قوی است.

ولادیمیر پوتین و متحدانش، اقتدارگرایی خود را در مسکو تقویت می‌کنند و به نظر می‌رسد مایلند حملات گستاخانه‌ای را علیه مخالفان در خارج انجام دهند؛ آن‌ها دامنه عملیات سایبری خود را نیز گسترش می‌دهند.

کرملین برای نفوذ بیشتر در خارج از کشور مانور می‌دهد و با در دست داشتن پروژه خط لوله نورد استریم 2 از یک اهرم اصلی انرژی برای اعمال فشار بر اروپا، برخوردار است.

آدومیناس گفت: «آمریکا باید توجه استراتژیک قوی خود را نه تنها بر یک نقطه در سراسر اقیانوس آرام، بلکه در تمام شرق اروپا متمرکز کند».

رینکویوس افزود: «من امیدوارم که دولت فعلی آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا چالش‌های روسیه را فراموش نکنند. برخی از افراد در اتحادیه اروپا و همچنین در سراسر اقیانوس اطلس می‌گویند ما می‌توانیم روسیه را بیشتر برای ایجاد تعادل، با چین درگیر کنیم؛ که من ساده‌لوحی خاصی را در این طرز تفکر مشاهده می‌کنم».

وزیر امور خارجه استونی نیز به گفت: «تمرکز ما در حال حاضر، به شدت بر روی ناتو و مفهوم استراتژیک آن است که وضعیت امنیتی فعلی را به درستی ارزیابی می‌کند. در همه این زمینه‌ها ما با آمریکا همکاری زیادی داریم. برای ما نیز مهم است که آمریکا به حضور خود ادامه دهد و همچنان علاقه‌مند به ایجاد تحولات در اروپا باشد».

از چالش چین نمی‌توان اجتناب کرد. شرکت‌های تحت حمایت دولت پکن در حال حاضر از طریق سرمایه‌گذاری‌های عظیم و فرصت‌های تجاری فراوان به سراسر اروپا رسیده‌اند؛ بخش اعظم این سرمایه‌گذاری بخشی از طرح کمربند و جاده چند تریلیون دلاری پکن است، که از طریق آن، قدرت نرم حزب کمونیست چین افزایش یافته و آغاز سلطه سیاسی و اقتصادی این کشور بر اروپا را به دنبال خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری چین در اروپا می‌تواند تهدیدی برای امنیت اتحادیه اروپا و ناتو باشد. شرکت‌های چینی سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه زیرساخت‌ها انجام می‌دهند، برای مثال، کنترل بندر پیرائوس در یونان به دست چین افتاده است.

در اجلاس لندن در سال 2019، ناتو ابتدا در بیانیه مشترک خود به صراحت از چین نام برد. از نظر برخی افراد، چین چالش بزرگ بعدی برای اتحاد دوران جنگ سرد است.

رینکویچ در مورد مذاکرات اتحادیه اروپا و ناتو گفت: «من فکر می‌کنم که ما به سمت درک مشترک‌تری حرکت می‌کنیم، اما معتقدم هنوز مسیر زیادی برای طی کردن در این راستا داریم. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که همه ما رویکردهای خود را در یک روز یا یک ماه تغییر دهیم».

«اتحادیه اروپا از 27 کشور تشکیل شده که گاهی اوقات شیوه‌های متفاوتی برای بررسی منافع ملی و مشترک اروپایی ما دارند».

هیچ کشوری در اروپا از وعده ارائه پول‌های چینی مصون نبوده است و ستون‌های اتحادیه اروپا، آلمان، ایتالیا و فرانسه، به علاوه انگلستان که تازه از این اتحادیه خارج شده، ده‌ها سال است که در جدول اهداف سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین قرار داشته‌اند.