loader image

جستجو

هاآرتص:اسرائیل به‌شدت نیازمند افزایش فشار بر ایران است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه نشریه «هاآرتص» در یادداشت تازه خود به بررسی تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای اعمال فشار بیشتر بر ایران پرداخت و نوشت: نخست‌وزیر اسرائیل به‌شدت نیازمند افزایش فشار بر ایران توسط آمریکایی‌هاست و تمایلی به درگیری علنی با آن‌ها ندارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه نشریه هاآرتص در یادداشت تازه خود به‌قلم «آموس هارل» نوشت: هم سیاستمداران و هم مقامات امنیتی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به طور فزاینده‌ای مظنون هستند که ایران عمداً هیچ علاقه‌ای برای ازسرگیری سریع مذاکرات درباره توافق هسته‌ای جدید ندارد. طبق ارزیابی‌های آن‌ها، ایرانیان برای غنی‌سازی اورانیوم از «زمان» استفاده می‌کنند. آمریکا نسبت به چند ماه قبل، از این وضعیت آگاه‌تر است، اما اسرائیل (رژیم صهیونیستی) گمان می‌کند که متحدش قصد واقعی اعمال فشار اساسی بر تهران را ندارد.

آخر هفته گذشته، «انریکه مورا» -نماینده اتحادیه اروپا- با هدف فشار بر تهران جهت بازگشت به مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5، به ایران سفر کرد. تنها چیزی که او به طور مؤثر به دست آورد، تمایل ایران برای انجام مذاکرات اولیه با اتحادیه اروپا جهت بحث در مورد احتمال تمدید گفتگوهای رسمی‌ بود. این مذاکرات هفته آینده در بروکسل برگزار می‌شود. در همین حال، ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

در تماس‌های اخیر بین اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و آمریکا، مواضع دو طرف در مورد اقدامات ایران تا حدودی نزدیک شد. اما با درخواست اسرائیل (رژیم صهیونیستی) از واشنگتن برای تهیه نقشه دوم، به نظر می‌رسد که منظور این دو کشور باهم متفاوت است. اسرائیل (رژیم صهیونیستی) آرزو می‌کند که آمریکا تحریم‌های سنگینی را علیه ایران اعمال کند و حتی ممکن است اقدام نظامی انجام دهد تا یک توافق سختگیرانه‌تر را به ایرانیان دیکته کند. اسرائیل (رژیم صهیونیستی) تصور می‌کند که هدف اصلی آمریکایی‌ها فقط تجدید مذاکرات است.

هفته گذشته وزرای خارجه آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در واشنگتن باهم دیدار کردند. وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) هشدار داد که ایران به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که بازگشت به پایبندی به برجام به خودی خود منافعی ندارد. و این بدان دلیل است که ایران از این زمان برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود به طرق مختلف، از جمله غنی‌سازی اورانیوم تا 20 درصد و حتی 60 درصد استفاده می‌کند.

نیاز اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به هماهنگی نزدیک با آمریکایی‌ها در خصوص مسئله ایران، احتمالاً بر روابط دو کشور در خصوص مسأله فلسطین تأثیر خواهد گذاشت. نخست‌وزیر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به شدت نیازمند افزایش فشار بر ایران توسط آمریکایی‌هاست و تمایلی به درگیری علنی با آن‌ها ندارد.