loader image

جستجو

پولیتکیو:
واشنگتن با توافق عربستان و ایران مشکلی ندارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «پولیتکیو» نوشت: هیچ مدرک واقعی وجود ندارد که نقش چین در توافق عربستان و ایران به این معنی باشد که آمریکا به‌نوعی خود را از غرب‌آسیا‌ دور کرده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه پولیتیکو در یادداشت تازه خود به‌قلم «الکساندر وارد» نوشت:دیپلمات‌های ارشد عربستان و ایران روز پنجشنبه در پکن بودند تا توافقی را نهایی کنند که سفارت‌ها را بازگشایی می‌کند، پروازهای مستقیم بین دو کشور را از سر می‌گیرد و توافق‌نامه‌های امنیتی و تجاری را از سر می‌گیرد.

این جدیدترین نشانه‌ای است که نشان می‌دهد پکن صرفاً به بودن به‌عنوان یک غول منطقه‌ای راضی نیست، بلکه یک قدرت بزرگ جهانی است؛ اما دولت بایدن که آشکارا نگران نفوذ فزاینده چین در غرب‌آسیا‌ است، به این اتفاق واکنش خاصی نشان نداده است.

سناتور کریس مورفی که رهبری پنل غرب‌آسیا‌ کمیته روابط خارجی سنا را بر عهده دارد، گفت که روابط بهتر بین ریاض و تهران به این معنی است که درگیری کم‌تری در منطقه وجود خواهد داشت که احتمال کشاندن آمریکا به جنگ در غرب‌آسیا‌ را کاهش می‌دهد. من نمی‌دانم چرا ما تصور می‌کنیم که تنش‌زدایی بین عربستان و ایران جنبه منفی دارد.

در بالاترین سطح، مشارکت بیشتر چین به این معنی است که آمریکا می‌تواند بر اولویت‌های امنیت ملی خود تمرکز کند، یعنی دفاع از اوکراین در برابر روسیه و بازدارندگی چین از حمله به تایوان. روابط دوستانه بین ریاض و تهران همچنین به این معنی است که جنگ هشت‌ساله ائتلاف به رهبری عربستان علیه یمن به‌زودی به پایان خواهد رسید که هدفی کلیدی برای دولت بایدن است.

همچنین این واقعیت وجود دارد که آمریکا هیچ روابط دیپلماتیک با ایران ندارد، به این معنی که واشنگتن نمی‌توانست به میانجی‌ به‌منظور برقراری روابط نزدیک عمل کند.

مارتین ایندیک که از سال 2013 تا 2014 به‌عنوان فرستاده ویژه برای مذاکرات اسرائیل و فلسطین خدمت کرده است، گفت: «آمریکا باید میانجیگری چین در توافق عربستان و ایران را به‌عنوان یک برد برد برای منافع آمریکا ببیند.»

همچنین اگر این توافق از بین برود، «سرزنش شکست به گردن چین خواهد بود و نفوذ این کشور به دیپلماسی خلیج‌فارس به نظر می‌رسد که دیگر کارساز نباشد».

هیچ مدرک واقعی وجود ندارد که نقش چین در توافق عربستان و ایران به این معنی باشد که آمریکا به‌نوعی خود را از غرب‌آسیا‌ دور کرده است.

«ژنرال مایکل اریک کوریلا» -رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا- روز پنجشنبه با رئیس دفاع عربستان تماس گرفت تا در مورد همکاری امنیتی و مشارکت نظامی گفت‌و‌گو‌ کند.

«سرهنگ جو بوچینو» -سخنگوی سنتکام- گفت که این گفت‌و‌گو‌ با دیپلماسی در چین مرتبط نیست. او گفت: «صراحتاً ما حتی به آن فکر هم نمی‌کردیم.»

یک مقام در غرب‌آسیا‌ گفت: «آمریکا به‌عنوان خارج‌شده از غرب‌آسیا‌ تصور می‌شود و چین این خلأ را پر می‌کند و نفوذ بیشتری در عربستان و جاهای دیگر به دست می‌آورد». «چین اینجا برنده شود.»

یکی از دستیاران کنگره حزب جمهوری‌خواه پس از گفتن اینکه «مسئله عربستان و ایران آن‌قدرها هم مهم نیست»، اضافه کرد که «چینی‌ها از کناره‌گیری آمریکا سرمایه‌گذاری کردند… ما شاهد بازی دیگران در غیبت ما در ماه‌های آینده خواهیم بود».

در آینده نزدیک، واشنگتن کار چین در موردتوافق عربستان و ایران را به‌عنوان یک برد برای آمریکا قلمداد می‌کند، نه یک باخت. متیو دوس، مشاور سابق سیاست خارجی سناتور برنی سندرز که اکنون در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی است، گفت: «هر چیزی که شانس درگیری بین ایران و عربستان را کاهش دهد، صرف‌نظر از اینکه چه کسی میانجی آن بوده است، چیز خوبی است.»