loader image

جستجو

کویینسی:
واکنش اسرائیل به تنش‌زدایی عربستان و ایران چگونه خواهد بود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در مقاله‌ای به بررسی این سوال پرداخت واکنش اسرائیل به تنش‌زدایی عربستان و ایران چگونه خواهد بود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده کویینسی مقاله‌ای به‌قلم «جروجیو کافیرو»«شهاب آل مکالهه» منتشر کرد که در آن آمده است: برای بنیامین نتانیاهو و اساساً همه مقامات اسرائیلی، آوردن عربستان به توافقنامه آبراهام یک هدف مهم سیاست خارجی است.

با این حال، پیش‌شرط عربستان برای عادی‌سازی، بازگشت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به مرزهای 1949-1967 و اجازه دادن به فلسطینی‌ها برای داشتن کشوری با پایتخت آن در بیت‌المقدس شرقی است که برای دولت تحت رهبری نتانیاهو تنفر است.

با این وجود، حتی در زمانی که عادی‌سازی نمی‌شود، ریاض و تل‌آویو دلایل مشترک زیادی در منطقه، به‌ویژه در رابطه با ایران پیدا کرده‌اند.

به‌طور گسترده درک شده است که تصورات مشترک تهدید از تهران، عربستان و اسرائیل را به سمت عادی‌سازی عملی سوق خواهد داد.

با این حال، با توجه به توافق دیپلماتیک با میانجیگری چین که عربستان و ایران در 10 مارس به دست آوردند، نگرانی زیادی در میان مقامات اسرائیلی وجود دارد.

همان‌طور که اسرائیلی‌ها آن را می‌بینند، تصمیم ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی و صحبت در مورد سرمایه‌گذاری بسیار بسیار زیاد است.

در اقتصاد ایران هر دو به‌شدت مشکل‌ساز هستند. گزارش‌ها حاکی از آن است که خبر این توافق دیپلماتیک عربستان و ایران نتانیاهو را غافلگیر کرده است.

این تحول مهم در صحنه سیاسی داخلی پرتنش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با مقصر دانستن ائتلاف حاکم و اپوزیسیون به وقوع پیوسته است.

این احتمال وجود دارد که اگر اسرائیلی‌ها حمله نظامی علیه ایران انجام دهند، احتمالاً به حریم هوایی عربستان یا هیچ تأسیسات نظامی در پادشاهی دسترسی نخواهند داشت. در عمل، انجام چنین عملیاتی با هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای ایران بسیار دشوارتر می‌شود.

عربستان و سایر اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس، با توجه به حملات موردحمایت ایران به نفت‌کش‌ها و تأسیسات انرژی در خلیج‌فارس در طول سال 2019، به‌طور فزاینده‌ای نگران این موضوع شده‌اند که در صورت حمله تهران، چگونه ممکن است علیه سایرین در همسایگی حمله کند.

رهبری عربستان مصمم است تا اطمینان حاصل کند که اگر اختلاف بین آمریکا و اسرائیل از یک طرف و ایران از سوی دیگر از کنترل خارج شود، پادشاهی توسط تهران هدف قرار نخواهد گرفت.

از آنجایی که سعودی‌ها و ایرانی‌ها محدوده‌ها و محدودیت‌های تنش‌زدایی را آزمایش می‌کنند، نظارت بر نحوه تأثیرگذاری رویکردهای متفاوت عربستان و اسرائیل برای مقابله با تهدید ایران به‌طور گسترده‌تر بر همکاری آن‌ها بسیار مهم خواهد بود.