loader image

جستجو

The sharp reaction of American Jews to the new Israeli government

کامنتری:
واکنش تند یهودیان آمریکا به دولت جدید اسرائیل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «کامنتری» در یادداشت خود به تحلیل و بررسی واکنش تند یهودیان آمریکا به دولت جدید اسرائیل،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه کامنتری در یادداشت خود به‌قلم «الیوت آبرامز» نوشت: چه چیزی واکنش شدید برخی از یهودیان، بخصوص یهودیان آمریکایی را به پیروزی دولت ائتلافی جدید اسرائیل در انتخابات 2022، توضیح می‌دهد؟

پرسیدن این سال به معنای ابراز حمایت از برندگان، خوشحالی از پیروزی آن‌ها بر ائتلاف مخالف، یا انکار تردیدهای شدید در مورد برخی از افراد و احزاب در دولت تشکیل‌شده توسط بنیامین نتانیاهو نیست.

در انتخابات اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، حزب صهیونیست مذهبی تنها 14 کرسی در کنست (از 120 کرسی) و کمتر از 11 درصد از آرای مردم را به دست آورد، این بدان معنی است که اکثریت قریب به‌اتفاق اسرائیلی‌ها به حزب تندرو ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ که مواضع بسیار آتش‌زا گرفته‌اند رأی ندادند و این باعث ایجاد شک و تردید و نگرانی شده و همچنین مخالفت با آن‌ها و انتقاد از آن‌ها عملکرد کاملاً مناسب این لحظه سیاسی جدید اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خواهد بود.

واکنش‌ها بسیار فراتر از حد معمول حتی در اسرائیل بوده است و در این میان از سمت یکسری مقامات مطرح و مهم، صدای اعتراضات، مخالفت‌های شدید و حتی کودتا به گوش می‌رسد ازجمله 330 خاخام، نامه‌ای سرگشاده نوشتند و به دولت جدید حمله کردند و گفتند که هیچ‌کس را نه‌فقط بن گویر و اسموتریچ بلکه به‌کل حزب صهیونیسم مذهبی را به کنیسه‌های خود دعوت نمی‌کنند زیرا همه آن‌ها میراث و حقوق ما را انکار می‌کنند.

و این در حالیست که درگیری پایان‌ناپذیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین در این بحبوحه کماکان و باقدرت بیشتری ادامه دارد؛ هالکین نوشت: «هرچه درگیری با فلسطینی‌ها تشدید شود، بلوک راست_مذهبی بیشتر تقویت می‌شود، هر چه بیشتر تقویت شود، درگیری تشدید می‌شود.

این چرخه تنها با پایان دادن به کشمکش‌ها شکسته می‌شود و این کشمکشهای اکنون پس از انتخابات گذشته، بیش از هر زمان دیگری غیرقابل توقف به نظر می‌رسد.»

این یک اصل آشکار برای یهودیان آمریکایی است که با همه مردم باید یکسان رفتار شود، در حالی که اکثر اسرائیلی‌ها اعمال این اصل را در مورد فلسطینی‌ها دیوانگی می‌دانند.

«دانیل گوردیس» نوشته است که اکثر یهودیان آمریکایی به‌طور قطع درگیری با فلسطینی‌ها را یک موضوع حقوق بشری می‌دانند، در حالی که برای اسرائیلی‌ها، حتی اسرائیلی‌های چپ مسلک سکولار، در درجه اول موضوع حفظ امنیت و بقا است.

در اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، یهودیان مجبور شده‌اند تصمیماتی بگیرند که یهودیان آمریکایی توانسته‌اند از آن فرار کنند، نه‌تنها با زندگی در آمریکا، بلکه با حضور اقلیتی بسیار کوچک در آن؛ در اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، ارتش یهود، سرویس امنیت داخلی یهود و آژانس جاسوسی یهود با تلاش‌های خشونت‌آمیزی برای از بین بردن دولت یهود مواجه می‌شوند و هر روز درگیر فعالیت‌هایی هستند که یهودیان آمریکایی نیازی به انجام آن ندارند، آن‌ها به‌عنوان شهروندان آمریکایی در هر زمانی به‌راحتی می‌توانند اعتراض کنند.

یهودیان آمریکا اهل زهره هستند درحالی‌که اسرائیلی‌ها اهل مریخ هستند، به‌ویژه در مورد مسئله ملی‌گرایی فلسطینی و فرایند صلح، ما امروز در سیاست، در فرایند صلح و در مسائل دینی و دولتی، اسرائیلی را می‌بینیم که بسیاری از اصول لیبرالیسم یهودی آمریکایی را رد می‌کند و طبق شواهد و نظر سنجی‌ها یهودیان آمریکا هر روز بیشتر از خط و مشی خاخام‌های یهودی و تفکرات اسرائیلی فاصله میگیرند و حتی ماهیت خود را مخفی می‌کنند.