loader image

جستجو

تحریم بایدن

وبگاه آنتی‌وار:تحریم‌ رویکردی ظالمانه و سلاحی بی‌حساب و کتاب است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «آنتی‌وار» در یادداشت تازه خود تحریم را اقدامی جنایتکارانه علیه مردم یک کشور دانست که معمولا به اهدافی که برایش تعیین کرده‌اند نمی‌انجامد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه آنتی‌وار در یادداشت تازه خود به‌قلم «دنیل لاریسون» نوشت: دولت بایدن این هفته بازنگری طولانی‌مدت خود در مورد سیاست‌های تحریمی آمریکا را به پایان رساند و نتایج به طرز فجیعی ناکافی بود. با توجه به سوابق دولت، تاکنون دلایل زیادی برای انتظار تغییر چشمگیر در استفاده مکرر از تحریم‌های گسترده وجود ندارد. بازنگری تحریم‌ها در تمام سال به طول انجامید و در همین حال، آمریکا تمام تحریم‌های دوران ترامپ را که به عنوان بخشی از کارزار «فشار حداکثری» ناموفق علیه ایران، ونزوئلا، کره شمالی و اخیراً سوریه اعمال شده بود، حفظ کرد. امتناع دولت از ارائه تخفیفات نمادین در بحبوحه همه‌گیری کرونا، به مردم ایران بیشتر آسیب رسانده و تلاش برای نجات برجام را محدود کرده است. ادامه جنگ‌های اقتصادی ترامپ علیه همه این کشورها باعث بدبختی بیشتر ده‌ها میلیون نفر از مردم عادی شده که شرایط وحشتناکی را متحمل شده بودند. با بررسی صادقانه این سیاست‌ها باید به این نتیجه رسید که استفاده از جنگ اقتصادی بی‌رویه برای کل ملت‌ها تجاوزی ناعادلانه و ظالمانه به حقوق آن‌ها است.
همه می‌دانند که تحریم‌های گسترده به اهدافی که حامیان آن‌ها برایشان تعیین کرده‌اند، نمی‌انجامد، اما مهمترین دلیلی که هیچ دولتی نباید از این سلاح استفاده کند این است که همیشه باعث وارد آمدن آسیب‌های بزرگی به افراد بی‌گناه می‌شود. از این نظر، مهم نیست که آیا این تحریم‌ها «موثر» هستند یا خیر، زیرا استفاده از آن‌ها علیه مردم، اقدامی جنایتکارانه است. تحریم‌های گسترده نوعی مجازات جمعی است، به این دلیل که به همه افراد یک کشور آسیب می‌رساند تا آن‌ها را به خاطر اعمال دولت خود مجازات کند و مانند دیگر مجازات‌های جمعی، بر محرومان و بیگناهان نیز اعمال می‌شود. هرچه تحریم‌ها جامع‌تر باشند، تأثیر مخرب بیشتری بر مردم خواهند داشت. تحریم‌ها بیشترین بار را بر دوش ضعیف‌ترین و آسیب‌پذیرترین افراد می‌گذارند و تأثیری بر افراد قدرتمند ندارند، بنابراین در تحریم‌ها، بیشتر بی‌گناهان به دلیل کار‌هایی که انجام نداده‌اند و اقداماتی که کنترلی بر روی آن‌ها ندارند، مجازات می‌شوند.