loader image

جستجو

The end of Putin is near

فارن افرز:
پایان پوتین نزدیک است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» نوشت: اگر غرب استوار بماند، نظام پوتین احتمالاً در آینده نزدیک، سقوط خواهد کرد

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن افرز در یادداشتی به‌قلم «کاسپاروف»«خودور کوفسکی» نوشت: نظام ولادیمیر پوتین، در زمان قرضی زندگی می‌کند، جزر و مد تاریخ در حال تغییر است.

همه‌ چیز از پیشرفت‌های اوکراین در میدان نبرد گرفته تا اتحاد و عزم پایدار غرب در مواجهه با تجاوزات پوتین، نشان می‌دهد که سال 2023، سال تعیین‌‌کننده‌ای است.

اگر غرب استوار بماند، نظام پوتین احتمالاً در آینده نزدیک، سقوط خواهد کرد.

با این حال، برخی از شرکای کلیدی اوکراین همچنان در برابر تأمین تسلیحاتی که کی‌یف برای ضربه زدن نیاز دارد، مقاومت می‌کنند.

به نظر می‌رسد که دولت جو بایدن، از هرج‌ومرجی که می‌تواند با شکست قاطع کرملین همراه باشد، می‌ترسد.

این کشور از ارسال تانک‌ها، سامانه‌های موشکی دوربرد و پهپادهایی که به نیروهای اوکراینی اجازه می‌دهند تا با مهاجمان خود مبارزه کنند، قلمرو خود را پس بگیرند و به جنگ پایان دهند، خودداری کرده است.

پایان حکومت ظالمانه روسیه، سایر نقاط جهان را به‌شدت تغییر خواهد داد اما نه به روشی که کاخ سفید فکر می‌کند.

به‌جای بی‌ثبات کردن روسیه و همسایگانش، یک پیروزی اوکراینی باعث از بین رفتن یک نیروی تجاوزکار قدرتمند و تقویت آرمان دموکراسی در سراسر جهان می‌شود.

تلاش پوتین برای بازگرداندن امپراتوری از دست رفته روسیه شکست خورده است؛ بنابراین، زمان برای رسیدن به دموکراسی و واگذاری قدرت به سطوح منطقه‌ای فرا رسیده است اما برای اینکه چنین تحول سیاسی رخ دهد، پوتین باید از نظر نظامی در اوکراین شکست بخورد.

یک باخت قاطع در میدان نبرد، هاله شکست‌ناپذیری پوتین را درنوردیده و او را به‌عنوان معمار یک دولت در حال شکست نشان می‌دهد و نظام او را در برابر چالش‌های درونی آسیب‌پذیر می‌کند.

غرب و بالاتر از همه آمریکا، قادر به ارائه حمایت نظامی و مالی برای تسریع در امر اجتناب‌ناپذیر و سوق دادن اوکراین به یک پیروزی سریع است اما برخی از مقامات آمریکایی پیشنهاد کرده‌اند که کی‌یف باید بخشی از قلمرو خود را برای دستیابی به صلح واگذار.

ولودیمیر زلنسکی به‌صراحت گفته است که مردم اوکراین هرگز چنین توافقی را نمی‌پذیرند و هرگونه امتیاز ارضی به پوتین ناگزیر به جنگ دیگری تبدیل می‌شود.

شکست نظامی پوتین به تسریع تحول سیاسی در روسیه کمک می‌کند و این امکان را برای کسانی که ‌به‌دنبال آینده‌ای روشن‌تر هستند و زمینه از بین بردن نظام قدیمی و ایجاد یک واقعیت سیاسی جدید را می‌خواهند، فراهم می‌سازد.

کمیته اقدام روسیه طرحی را برای این دگرگونی ترسیم کرده است، با هدف ایجاد مجدد دولت روسیه بر اساس اصول حاکمیت قانون، فدرالیسم، پارلمانتاریسم، تفکیک روشن قوا و اولویت دادن به حقوق و آزادی‌های بشر بر منافع انتزاعی دولتی.

در نهایت ما ورق را به‌گونه‌ای برمی‌گردانیم که بعد از فروپاشی نظام پوتین، در عرض دو سال مجلس جدید با قانون اساسی جدید و نهادهای اصلاح‌شده جدیدی خواهیم داشت که بتوانیم به چشم‌انداز خود یعنی داشتن یک جمهوری پارلمانیسم فدرال نزدیک‌تر شویم و از این طریق بتوانیم در منطقه و جهان بهتر عمل کرده و با همکاری غرب بخصوص آمریکا، رشد اقتصادی چشمگیری داشته باشیم

در حال حاضر مهم‌ترین نکته حمایت غرب و آمریکا از اوکراین است تا روسیه با شکست نظامی مواجه شود، آمریکا نباید بزارد ترس هایش از روسیه و ناامیدی او از اوکراین باعث عقب‌گرد در این لحظات حساس شود.