loader image

جستجو

مذاکرات ایران آمریکا

پایگاه خبری سی‌ان‌ان: آمریکا سختگیری بر ایران را ضمن مذاکره ادامه می‌دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

پایگاه خبری «سی‌ان‌ان»‌ در یادداشت تازه ضمن اشاره به اعلام رسمی بازگشت به مذاکرات هسته‌ای از سوی ایران نوشت: دولت بایدن در حال بحث در مورد چگونگی تداوم و افزایش فشار بر ایران است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات راهبردی سورین،‌پایگاه خبری سی‌ان‌ان در یادداشت تازه خود به‌قلم «کایلی اتوود» و‌ «جنیفر هانسلر» نوشت: مقامات آمریکا در مورد اینکه مذاکرات مجدد بر سر برجام نتایج مورد نظر آن‌ها را به همراه دارد یا خیر، به شدت تردید دارند و به طور فعال در مورد اعمال تحریم‌ها علیه تهران بحث می‌کنند، زیرا جو بایدن برای دیدار با متحدان اصلی‌ آمریکا در حاشیه گروه 20 آماده می‌شود تا مسیری رو به جلو را ترسیم کنند.
بایدن و همتایانش از بریتانیا، آلمان و فرانسه تنها یک روز پس از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در ارتباط با برنامه پهپادی این کشور و کمتر از یک هفته پس از اعلام تهران مبنی بر بازگشت به مذاکرات وین پس از یک وقفه چند ماهه، روز شنبه در رم دیدار خواهند کرد.
این واقعیت که دولت تندرو ایران، یک تیم مذاکره‌کننده که مخالف برجام هستند را برای مذاکره تعیین کرده است، حس بدبینی را افزایش داده است.
منابعی در واشنگتن به سی‌ان‌ان گفتند که در دولت بایدن بحث در مورد چگونگی ادامه و افزایش فشار بر ایران ادامه دارد.
با این حال، آن‌ها می‌گویند که اگر تهران به اقدامات ناقض برجام ادامه دهد و ایران به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شود، اکنون آن‌ها تمایل بیشتری برای تحمیل هزینه‌های بیشتر بر ایران دارند.
این منابع توضیح ندادند که این هزینه‌ها ممکن است چه باشد، اما یکی از افراد آشنا با مذاکرات به سی‌ان‌ان گفت که بایدن در جریان نشست‌های گروه 20 با متحدانش در مورد گزینه‌های احتمالی صحبت خواهد کرد و این هزینه‌ها ممکن است حتی زمانی که مذاکرات ایران در حال انجام است، بر این کشور تحمیل شود.
«جیک سالیوان» -مشاور امنیت ملی- در مسیر اطلاع رسانی به خبرنگاران در رم گفت که نشست حاشیه گروه 20، فرصتی برای هماهنگی نزدیک با همتایان اروپایی در مورد یک موضع مشترک در خصوص مذاکرات هسته‌ای است.
اعلامیه نشست گروه 20 اندکی پس از آن اعلام شد که تهران اعلام کرد که به طور رسمی ‌به مذاکرات هسته‌ای وین پیش از پایان ماه نوامبر بازمی‌گردد، بازگشتی که به وقفه طولانی بیش از چهار ماهه پایان می‌دهد که طی آن «ابراهیم رئیسی» -رئیس‌جمهور جدید ایران- شد و تیم مذاکره‌کننده جدید را برای مذاکرات در خصوص توافق برجام تعیین کرد.
سالیوان روز پنجشنبه گفت که هنوز برای او کاملاً مشخص نیست که آیا ایرانی‌ها آماده احیای مذاکرات هستند یا در واقع برای مذاکره حاضر می‌شوند یا خیر.
یکی از مقامات آمریکایی آشنا با مذاکرات گفت که اظهارات عمومی ‌ایران خوش‌بینی زیادی به ما نمی‌دهد و افزود که تاکنون نشانه‌های کمی ‌مبنی بر اینکه که ایران قصد دارد عمل‌گرا باشد و مسائل باقی‌مانده را حل کند یا خیر، وجود دارد. این مقام مسئول گفت: در حالی که آمریکا با روحیه سازنده وارد گفتگو خواهد شد، در حال حاضر دلیلی برای خوش‌بینی وجود ندارد.
یک دیپلمات اروپایی گفت که تمایل تهران برای از سرگیری مذاکرات راه‌حل نیست، اما گامی ‌رو به جلو است. این دیپلمات و دیگر دیپلمات‌ها تأخیر ایران در بازگشت به مذاکرات وین را تاکتیکی می‌دانند که این کشور می‌خواهد به توسعه برنامه هسته‌ای خود بپردازد. .این دیپلمات گفت: اکنون بحث گسترده‌ای در مورد فشارها بر ایران وجود دارد.
اگرچه منتقدان می‌گویند که دولت بایدن در اجرای تحریم‌ها علیه ایران سهل‌انگاری کرده است، مقامات آمریکایی تاکید می‌کنند که آنها « فشار حداکثری» دونالد ترامپ را حفظ کرده‌اند و استدلال می‌کنند که اگر آنها اقدامی ‌یکجانبه برای کاهش تحریم‌ها انجام دهند، ممکن است این تحریم‌ها بی‌اثر شوند.
تحلیلگران می‌گویند فشار روسیه ممکن است به تمایل ایران برای بازگشت به مذاکرات وین کمک کرده باشد، اما تردیدها در مورد تمایل و یا عدم تمایل چین برای اعمال فشار بر ایران وجود دارد.
چین به واردات نفت ایران که منبع اصلی درآمد این کشور است ادامه داده است و هیچ استراتژی روشنی برای تحت فشار قرار دادن چین جهت تغییر این رویه وجود ندارد.