loader image

جستجو

چین سازمان سیا تایوان

پایگاه دیفنس وان:تایوان مسئله مطرح سیاست‌های سازمان سیا در قبال چین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

پایگاه «دیفنس وان» در یادداشت خود به موضوع تمرکز سازمان سیا بر موضوع تایوان در قبال چین پرداخت

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌پایگاه دیفنس وان در یادداشت تازه خود به‌قلم «پاتریک تاکر» نوشت: «دیوید کوهن» -معاون مدیر سیا- روز یکشنبه در یک کنفرانس جامعه اطلاعاتی در گرجستان گفت که تسلط احتمالی چین بر تایوان، «یکی از اولویت‌هایی» است که مرکز جدید مأموریت چین را اشغال کرده است.
در ماه مارس، «دریاسالار فیلیپ دیویدسون» -فرمانده وقت ایندوپاکوم- به کمیته خدمات مسلح سنا گفت که تهدید چین علیه تایوان می‌تواند «در 6 سال آینده نمایان شود».
 دیویدسون از آن زمان از فرماندهی این مرکز استعفا داد، اما دیگر مقامات ارشد نظامی با اتکا به مطالب منتشر شده از سوی وبگاه دیفنس‌وان، این موضوع را تکرار کرده‌اند.
کوهن، که به طور مجازی در کنفرانس سایفر بریف شرکت کرده بود، از اظهار نظر مشخص در مورد عبارت 6 سال بیان شده از سوی دیویدسون خودداری کرد، اما گفت که تایوان «به عنوان یکی از موضوعات برجسته در نوع تحلیل ما ظاهر شده است، و سعی می‌کنیم دقیقاً بفهمیم که شی‌جین پینگ، با چه دیدی درباره‌ی تایوان فکر می‌کند.»
کوهن گفت که مرکز جدید بر موضوع ارائه «شاخص‌هایی» به جامعه سیاست‌گذاری متمرکز است که بر اهداف نظامی مرتبط چین با تایوان و سایر عواملی که ممکن است هدایتگر افکار شی در این زمینه باشند، تمرکز دارد، بنابراین، «جامعه سیاست‌گذاری می‌تواند بفهمد که برای اهداف خود به چه اهرم‌هایی نیاز دارد.
«نورمن رول» -مدیر سابق میز اطلاعات ملی ایران در دفتر مدیر اطلاعات ملی- گفت: «تایوان آزمون عزم و اعتبار آمریکا خواهد بود».
وی اذعان داشت که خروج آمریکا از افغانستان، تهدیدی برای اعتماد چین به این موضوع بود که در صورت حمله به تایوان، آمریکا به این کشور حمله خواهد کرد.
از گذشته، مردم فراموش کرده‌اند که ما کجا در مورد استفاده از سلاح هسته‌ای علیه چین صحبت کردیم. ما در حال حاضر در این موقعیت نیستیم که اقدام به چنین کاری کنیم، اما در مورد مسأله تایوان، عزم ما برای مقابله با چین را نباید زیر سؤال برد. مردم نباید بگویند، «اگر شما طرفدار افغانستان نبودید، آیا برای کشورهای دیگر کار‌های بزرگی همچون حمله همه‌جانبه انجام خواهید داد؟»
«مارک کلتون» -معاون سابق سیا- گفت که بازی چینی‌ها برای تایوان احتمالاً شبیه تاکتیک‌های جنگ ترکیبی و غیر آشکاری است که روسیه در زمینه الحاق غیرقانونی کریمه و حمله به اوکراین در سال 2014 استفاده کرد. در این نوع جنگ، به جای یه حمله نظامی بزرگ و آشکار که ممکن است واکنش هماهنگ چند ملت را به دنبال داشته باشد، در ابتدا اقدام به انجام پارامتر‌هایی می‌شود که فراتر از جنگ معمولی است.
کلتون احتمال اقدام چین برای تصرف تایوان را تقریباً قطعی می‌داند و از نظر وی، روسیه احتمالاً در این زمینه به چین کمک خواهد کرد. او گفت که شی «بی‌تردید به این نتیجه رسیده است که وقتی تصمیم بگیرد به سمت تایوان حرکت کند، هماهنگی این فعالیت با روس‌ها برای پیچیده‌تر کردن مشکل آمریکا برای مقابله با بحران‌های [چندگانه] به نفع او خواهد بود».
یکی از ویژگی‌های کلیدی تهاجم مستمر روسیه به اوکراین، عملیات سایبری علیه اهداف غیرنظامی و نظامی است.
مقامات اطلاعاتی و نظامی اغلب از چین به عنوان یک بازیگر اصلی در زمینه تهدید سایبری یاد می‌کنند. «راب جویس» که -ریاست اداره امنیت سایبری آژانس امنیت ملی- را بر عهده دارد، گفت که اقدامات چین در تلاش برای ایجاد آسیب‌پذیری در دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای دولتی و مصرف‌کننده، تهاجمی‌تر و حتی آشکارتر می‌شود. او به رقابت امنیت سایبری ژوئن در چین به نام لیگ تاینفو اشاره کرد که به هکرهایی که آسیب‌پذیری‌هایی را در نرم‌افزارهای مورد استفاده پیدا می‌کردند، جوایز نقدی پرداخت می‌کرد. چنین مسابقاتی بیشتر در زمینه یافتن و رفع مشکلات نرم‌افزار‌ها برگزار می‌شود. اما زمانی که توسط دولت چین برگزار می‌شود، چهره نامطلوبی به خود می‌گیرد.
در این مسابقات عمده تمرکز شرکت کنند‌گان بر روی پیدا کردن حفره‌های نفوذ به نرم افزار‌ها و سیستم عامل‌هایی بوده که در آمریکا از ان‌ها برای هدایت و مدیریت بازار‌های مالی استفاده می‌شود.