loader image

جستجو

Israel's Interim Prime Minister's message to Iran

هیل:
پیام نخست‌وزیر موقت اسرائیل به ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هیل» در یادداشت خود ضمن اشاره به متحد شدن اسرائیلی‌ها درپشت عملیات غزه با وجود هرج و مرج ظاهری در نظام سیاسی خود، به بررسی موضوع پیام نخست‌وزیر موقت اسرائیل به ایران پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هیل در یادداشت خود به‌قلم «اریک آرمندل» نوشت: در اوایل ماه جاری، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) موفق شد رهبر گروه تروریستی جهاد اسلامی فلسطین تحت حمایت ایران را در عملیات سپیده دم، در جنگ سه روزه، ترور کند.

به نظر می‌رسد، این عملیات نظامی ارتباط زیادی با برنامه هسته‌ای ایران دارد.

به این دلیل که پیامی که از سوی  «یائیر لاپید» -نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به ایران فرستاده شد این است که دولت موقت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌تواند ابتکار عمل را به دست گرفته و در صورت تهدید منافع امنیتی‌اش، حمله پیشگیرانه را با موفقیت انجام دهد.

با وجود هرج و مرج ظاهری در نظام سیاسی خود، اسرائیلی‌ها در پشت عملیات غزه متحد شدند. یک نظرسنجی پس از جنگ نشان داد که 68 درصد از اسرائیلی‌ها، از جمله 70 درصد راست‌گرایان این کشور که پایگاه لاپید نیستند، از مدیریت او در این جنگ راضی بودند.

و بر اساس نظرسنجی اخیر، لاپید احتمالاً پس از انتخابات بعدی در سمت خود باقی خواهد ماند.

تمدید احتمالی توافق هسته‌ای ایران، تصمیم اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در مورد حمله پیشگیرانه به تاسیسات هسته‌ای این کشور را تعیین نخواهد کرد.

لاپید ممکن است نسبت به رقیب خود نسبت به سیاست داخلی لیبرال‌تر باشد، اما در مورد امنیت ملی، هم او و هم نتانیاهو ایران را یک تهدید وجودی می‌دانند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بر اساس نیازهای امنیتی خود و نه بر اساس سیاست عمل خواهد کرد، توافق یا عدم توافق در تصمیمات امنیتی لاپید  تاثیری ندارد.

به گفته «ریچارد گلدبرگ» -از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها- تهران با هیچ تغییری در بندهای غروب برجام یا تاریخ انقضای محدودیت‌های کلیدی مواجه نخواهد شد و بر اساس یک توافق جدید (ایران) زرادخانه‌های سانتریفیوژهای پیشرفته اورانیوم تازه مستقر شده خود را حفظ خواهد کرد که توانایی عبور از آستانه هسته‌ای را در هر زمانی تضمین می‌کند.

اگر این موضوع درست باشد، این احتمال را افزایش می‌دهد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) دیر یا زود اقدام پیشگیرانه انجام دهد، اگرچه طرفداران بازگشت به توافق هسته‌ای ایران می‌گویند که این اقدام می‌تواند زمان‌بندی را چند سال به تاخیر بیندازد.

راه دیگری که درگیری اخیر دولت یهود با جهاد اسلامی به پروژه مخفی هسته‌ای ایران مربوط می‌شود، این است که به نظر می‌رسد استراتژی بلندمدت جمهوری اسلامی، محاصره اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با صدها هزار موشک از سوی نیروهای نیابتی‌اش است.

هدف این است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) قبل از حمله پیشگیرانه به تاسیسات هسته‌ای ایران بیشتر فکر کند.