loader image

جستجو

Saudi Arabia joins Abraham's agreement with Biden

جروزالم پست:
پیوستن عربستان به توافق آبراهام با کمک بایدن

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» نوشت: دولت بایدن هرکاری که ممکن است انجام می­دهد تا عربستان را تا سرحد به توافق آبراهام بکشاند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه جروزالم پست در یادداشت خود به‌قلم «دیوید ام واینبرگ» نوشت: در سال 2017، هشدار دادم که اسرائیل(رژیم صیهونیستی) نباید عربستانی‌های مشکل‌ساز را در آغوش بگیرد و قربانی توهمات بیش از حد مشتاقانه درباره صلح با ریاض شود.

نوشتم، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، اجابت دعای اسرائیل(رژیم صیهونیستی) در مواجهه با ایران نیست و او به­عنوان بهای اولیه به فلسطینی­ها پیش پرداخت خواهد داد.

طی دو سال گذشته، توافقنامه‌های صلح آبراهام بین اسرائیل(رژیم صیهونیستی) و کشورهای عربی خلیج‌فارس منعقد شده است.

هیچ‌یک از این­ها بدون چراغ سبز ریاض اتفاق نمی­افتاد. هیچ‌یک از توافقات تجاری و دفاعی فوق­العاده سریع و سرسام‌آور بین دولت یهود و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بدون موافقت عربستان و صدها پرواز مستقیم هر ماه بین اسرائیل(رژیم صیهونیستی) و کشورهای عربی خلیج‌فارس که از فضای هوایی عربستان عبور می­کنند، ممکن نبود.

همین هفته، امارات و اسرائیل(رژیم صیهونیستی) توافقنامه تجارت آزاد امضا کردند که انتظار می­رود ارزش تجارت دوجانبه غیرنفتی دو کشور به بیش از 10 میلیارد دلار طی پنج سال برسد.

ظاهراً، اخیراً به ده‌ها نفر از مدیران دولت یهود اجازه داده شده تا با استفاده از گذرنامه‌های اسرائیلی خود، به جای استفاده از پاسپورت دوم سایر کشورها، طبق روال گذشته، وارد عربستان شوند.

اسرائیل(رژیم صیهونیستی) و بحرین اکنون یک توافقنامه همکاری دفاعی دارند که به موجب آن پرسنل نیروی دریایی اسرائیل (رژیم صیهونیستی)به طور دائم در منامه مستقر شده­اند، چیزی که به معنای واقعی کلمه به دولت یهود پایگاهی در مرزهای ایران می­دهد.

می­توان فکر کرد که دولت بایدن هرکاری که ممکن است انجام می­دهد تا عربستان را تا سرحد به توافق آبراهام بکشاند.

اما به‌نظر می‌رسد دولت به‌جای پذیرش توافقنامه آبراهام و سرمایه‌گذاری در گسترش آن، در بهترین حالت در حاشیه این تحول تاریخی نشسته است.

دولت به صراحت اعلام کرده که منافع اصلی آن درخواست از جمهوری اسلامی برای یک توافق هسته­ای جدید است، نه تحکیم یک اتحاد منطقه­ای جدید علیه ایران با اسرائیل(رژیم صیهونیستی) و عربستان به­عنوان تکیه­گاه آن.

واشنگتن همچنین حوثی‌ها را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه حذف کرد، حتی زمانی که آن­ها به زیرساخت‌های غیرنظامی و نفت عربستان موشک شلیک می‌کردند.