loader image

جستجو

The role of Islam in continental Europe

چتام هاوس: نقش اسلام در شکل دادن به اروپا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «چتام هاوس» در یادداشت تازه خود با اشاره به «کتاب مسلمانان و ساخت اروپای مدرن» توسط «امیلی گربل»، به بررسی نقش اسلام در شکل دادن به اروپا پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده چتام هاوس در یادداشت تازه خود به‌قلم «مریم محمود» نوشت: بیشتر نویسندگان هنگام بحث درباره نقش تاریخی مسلمانان در اروپا، بر افراد بخش غربی قاره تمرکز می‌کنند که بسیاری از آن­ها به‌عنوان مهاجر از کشورهای دارای اکثریت مسلمان وارد شدند.

«امیلی گربل» مسیر متفاوتی را طی می­کند. او در کتاب مسلمانان و ساخت اروپای مدرن، تحلیل خود را بر مسلمانان اروپای جنوب شرقی متمرکز می‌کند که بومی این منطقه‌­اند.

گربل با افشای تاریخ منطقه از دریچه دید مسلمانان، توانایی­‌های آن­ها را به­‌عنوان عوامل تغییر نشان می­دهد. مسلمانان شهروندان فعالی بودند که مشارکت آن­ها در چارچوب هنجارهای اجتماعی، ساختارهای سیاسی، اخلاقی و قانون­گذاری حیاتی بود.

او می­گوید در حالی که سکولاریسم هدف اصلی دولت جدید اروپایی بود، نقش دین، به­‌ویژه جوامع مذهبی طردشده را نمی­توان نادیده گرفت یا به یک موضوع ساده «اقلیت» واگذار کرد.

گربل نحوه حضور مسلمانان در هر دو حوزه سکولار و فضاهای مذهبی را، مانند مدارس (حوزه‌­های علمیه اسلامی)، وقف‌­ها (صندوق­‌های جامعه محلی)، مفتی‌­ها و علما (مذهبی) و محاکم شریعت بررسی می­کند.

در مواقعی علما با دولت پیوند می‌خورند تا مسلمانان را به سیاست‌های نوظهور منطقه جذب کنند. همانطور که گربل نشان می‌دهد، مفتی­‌ها در سال 1914 در سراسر صربستان جنوبی سفر و مردم محلی را تشویق به حمایت از دولت صربستان کردند.

گربل بیان می‌کند که مسلمانان در سرزمین‌های عثمانی سابق به جای پیوند بیشتر با ساختارهای سکولار دولت و جامعه که از طریق قانون متمرکز، خدمت اجباری، نمایندگی سیاسی امکان­پذیر است، بیشتر به سوی اسلام می­روند.

این گونه اختلافات داخلی در فضای مسلمانان در زمان حکومت کمونیستی، بسیار جلوه یافت و اعضای یک جامعه مسلمان در اردوگاه­‌های مختلف می‌­جنگیدند.

به­عنوان مثال، نویسنده اشاره می­کند که چگونه برخی با دولت کمونیستی همسو بودند، در حالی که دیگران با نیروهای متحد به مبارزه می­پرداختند و بسیاری از گروه­های اسلامی احیاگر حمایت می­کردند. با توجه به این موضوع، نکته جالب توجه این است که چگونه تسلط کمونیست‌ها در سال 1945 منجر به نابودی انواع جنبش به­ظاهر مترقی مسلمانان شد.

درنهایت، هدف گربل بیانگر این است که مسلمانان، افرادی خارجی در منطقه نیستند و خواستار تغییر تئوری جایگزین بزرگ است که منجر به تعصب و بیرون راندن اقلیت­ها از اروپا می­شود، سرزمینی که برای همیشه خانه آن­ها بوده است.