loader image

جستجو

Why should America leave Syria2

نشنال اینترست:
چرا آمریکا باید سوریه را ترک کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشت تازه خودبررسی این سوال پرداخت که چرا آمریکا باید سوریه را ترک کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در یادداشت تازه خود به‌قلم «علی دمیرداس» نوشت: حمله پهپادی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در شمال سوریه که منجر به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و زخمی شدن 6 نظامی شد، بار دیگر هدف حضور آمریکایی‌ها با حدود 900 نیرو در این کشور را زیر سؤال برد.

علاوه بر این، سیاست‌گذاران در واشنگتن اعلام کرده‌اند که آمریکا باید در سوریه بماند تا «نفوذ ایران را مهار کند و از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نیز محافظت کند».

در حالی که این دو هدف ممکن است مشروع به نظر برسند، روش‌هایی که آمریکا از طریق آن آن‌ها را اجرا می‌کند ذاتاً مشکل‌ساز است و مشکلات بیشتری را نه‌تنها برای واشنگتن بلکه برای منطقه نیز به همراه خواهد داشت.

داعش در مقایسه با واشنگتن، تهدیدی بسیار فوری برای دولت‌ها و بازیگران منطقه ایجاد کرده است که این بحث را تضعیف می‌کند که آمریکا در سوریه برای مقابله با داعش است.

از نظر طراحی، داعش یک سازمان سنی افراطی است که در طول سلطنت خود حملات خود را عمدتاً علیه مسلمانان شیعه در عراق و سوریه انجام داد و به‌صراحت در یک نسل‌کشی شیعیان شرکت داشت.

شبهه‌نظامیان طرفدار ایران مانند نیروهای حشدالشعبی در عراق و حزب‌الله در لبنان و سوریه نقش بزرگی در عقب راندن داعش داشتند.

«رابرت پاپ» -دانشمند علوم سیاسی مشهور از دانشگاه شیکاگو- درست می‌گوید: این اعتقادات مذهبی نیست، بلکه مشاغل نظامی است که افراط‌گرایی و بمب‌گذاران انتحاری را ایجاد می‌کند.

به هر حال «تونی بلر» -نخست‌وزیر سابق بریتانیا- اذعان کرد که جنگ عراق «به پیدایش داعش کمک کرد».

جای تعجب نیست که پس از خروج آمریکا از افغانستان، دیگر از آن بمب‌های کنار جاده‌ای یا بمب‌گذاری‌های انتحاری نشنیدیم.

در بررسی پیامدهای اقدامات آمریکا در سی سال اخیر، می‌توان استدلال کرد که با بر عهده گرفتن نابودی دشمنان ایران از صدام گرفته تا داعش، «آمریکا جنگ‌های ایران را در غرب آسیا انجام داده است».

مردم خسته آمریکا اکنون متعجبند که چرا ایران، چین و روسیه در غرب آسیا نفوذ بیشتری کرده‌اند و به‌رغم اینکه واشنگتن بیش از 8 تریلیون دلار هزینه کرده و بیش از 5 هزار نظامی خود را از دست داده، آمریکا نفوذ خود را از دست داده است.