loader image

جستجو

Why is Iran using the F-14 Tomcat

ناینتین فورتی فایو:
چرا ایران از اف-14 تامکت استفاده می‌کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ناینتین فورتی فایو» دریادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که چرا ایران از اف-14 تامکت استفاده می‌کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ناینتین فورتی فایو در یادداشت تازه خود به‌قلم «مایا کارلین» نوشت: اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما اف-14 هنوز برای ایران کار می‌کند و واقعیت عجیبی که بسیاری از آن آگاه نیستند.

پس چگونه این دشمن آمریکا جت‌هایی مانند اف-14 تام‌کت دریافت کرد؟ ایران با این جت‌ها پرواز می‌کند، همان هواپیمای تام کروز در فیلم تاپ‌گان. تاریخچه‌ای پیچیده به چگونگی دستیابی ایران به جنگنده ساخت آمریکا و نحوه پرواز هواپیماهای قدیمی‌منجر می‌شود.

جت جنگنده اف-14 تامکت ساخت آمریکا، به عنوان قدرتمندترین و کشنده‌ترین جت رهگیر است که تا به حال ساخته شده است.

تامکت در سال 1972 وارد خدمت نیروی دریایی آمریکا شد و قرار بود جایگزین جنگنده اف-4 فانتوم قبلی شود. تامکت پیشرفت‌های زیادی داشت، از جمله قابلیت‌های پیشرفته جنگ، چابکی و توانایی انجام مأموریت‌های رهگیری دوربرد و برتری هوایی.

این مجموعه ماموریت در دهه 1970 با شروع به تشدید تنش‌های آمریکا و شوروی اهمیت زیادی پیدا کرد. نیکسون که مشتاق جلب حمایت منطقه بود، از «محمدرضا شاه» -رئیس دولت ایران- دیدن کرد و قراردادی را تنظیم کرد که به ایران 79 تامکت عملیاتی می‌داد. جت جنگنده اف-14 هواپیمای ایده آل برای خلبانان ایرانی بود، زیرا به طور موثر جت‌های MiG-25R Foxbat شوروی را بر فراز خاک ایران به چالش می‌کشید. تامکت معادل اف-22 امروزی، برترترین و پیشرفته‌ترین هواپیما در آسمان بود.

آمریکا زود پشیمان شد که به ایران اجازه داد تا تنها کشور دیگری باشد که جت‌های جنگنده نسل چهارم را عملیاتی می‌کند.

در سال 1979، زمانی که روحانیون شیعه بنیادگرا تحت رهبری (آیت‌الله) خمینی کنترل کشور را به دست گرفتند، حکومت سلطنتی به طور ناگهانی در ایران ساقط شد. انقلاب اسلامی ‌به فروپاشی روابط ایران و آمریکا منجر شد.

در ادامه، آمریکا به طور خستگی‌ناپذیری تلاش خواهد کرد تا جت‌های دشمن خود را زمین‌گیر کند.

با این حال، ‌ایران علی‌رغم جنگ هشت ساله با عراق و تحریم‌های تسلیحاتی که توسط آمریکا انجام شد، همچنان به حفظ ناوگان اف-14 خود ادامه می‌دهد و در واقع نیروی هوایی تعداد هواپیماهای عملیاتی را در این کشور افزایش داده است.