loader image

جستجو

Why do we need an agreement with a nuclear Iran

جوئیش نیوز سیندیکیت:
 چرا با وجود ایران‌هسته‌ای ما به توافق نیاز داریم؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «جوئیش نیوز سندیکیت» در یادداشت خود به بررسی این سوال پرداخت که  چرا با وجود ایران‌هسته‌ای ما به توافق نیاز داریم؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه جوئیش نیوز سندیکیت در یادداشت خود به‌قلم «ایال زیسر» نوشت: طی چند روز گذشته، مشخص شد که به‌رغم گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه هر دو طرف مذاکرات تا مرز بن‌بست و حتی بحران پیش می‌روند، طرفین در واقع به یک تصمیم نهایی نزدیک شده‌اند.

ایرانی‌ها به نوبه خود خواهان توافقی هستند که تحریم‌های اقتصادیشان را کاهش دهد. اما آن‌ها به اندازه‌ آمریکا به این مذاکرات علاقه‌ نشان ندادند، به همین دلیل است که خواسته‌های گزافی را مطرح می‌کنند که ظاهرا آمریکایی‌ها از آن تبعیت خواهند کرد.

برخی مقامات در ایران به‌ویژه جناح تندرو انزوای ایران از جهان و فضای محاصره‌ای که غرب بر آن تحمیل کرده است را مایه خیر و برکت می‌دانند. برای تضمین بقای نظام آیت‌الله‌ها و جلب حمایت مردمی به آن، هیچ تبلیغی مانند این احساس که تمام جهان علیه ایران هستند، وجود ندارد.

هیچ‌کس انکار نمی‌کند که ایرانی‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت‌های عمده‌ای به سمت سلاح‌های هسته‌ای داشته‌اند.

تلاش‌ها برای متوقف کردن آن، پیشرفت ایران را کند کرده و زمان گرانبهایی را برای آماده شدن برای چیزی که ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد، یعنی ایران هسته‌ای، خریده است.

واضح است که ایرانی‌ها به زمان بیشتری برای ساخت بمب و حتی توسعه توانایی پرتاب آن نیاز دارند. اما این روند نمی‌تواند معکوس شود و در هر صورت، اعلام توانایی‌های هسته‌ای ایران، حتی بدون «مدرک»، کافی است تا منطقه را به وحشت بیندازد.

پیشنهاد جدید از ایران می‌خواهد که ساکت بنشیند و «به دنیا نگوید» که دارای قابلیت‌های هسته‌ای است. این توافق به آن‌ها این امکان را می‌دهد که همه آنچه را که تاکنون به دست آورده‌اند، حفظ کنند.

آن‌ها در هر صورت به بمب هسته‌ای خواهند رسید، اگرچه می توانیم فرض کنیم که در این بین ترجیح می‌دهند آن را علنی نکنند و از هر اقدام تحریک‌آمیزی که برای نبرد آن‌ها با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) جهت هژمونی منطقه‌ای لازم است، اجتناب کنند.

اما تجربه به ما می‌آموزد که نمی‌توان قدرت افراطی‌ و تهاجمی مانند ایران را با لبخند، رشوه یا معاملاتی که آن‌ها را برای مدتی ساکت می‌کند، متوقف کرد.

به هر حال، نیروهای شیطانی همیشه آرزوی دستیابی به قدرت و به رخ کشیدن آن را دارند و وقتی پای مسئله هسته‌ای به میان می‌آید، استدلال ایران این است که توان هسته‌ای تنها قدرتی است که بقا و آینده نظام را تضمین می‌کند.