loader image

جستجو

Why does Hezbollah not intervene in the conflicts in Gaza1

اوراسیا ریویو:
چرا حزب‌الله در درگیری‌های غزه دخالت نمی‌کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «اوراسیا ریویو» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که چرا حزب الله در درگیری‌های غزه دخالت نمی‌کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،  اندیشکده اوراسیا ریویو در یادداشت تازه خود به‌قلم «مارک حداد» نوشت: حزب‌الله خود را بخش اصلی نظام سیاسی لبنان و مدافع جهان عرب می‌داند.

این گروه اهمیت خود را برای چندین کشور از جمله فلسطین «به‌ویژه غزه» با نشان دادن قابلیت نظامی و میزان سودمندیشان، اثبات می‌کند.

حزب‌الله فلسطینی‌ها را فریب داده است و با نشان دادن همدردی خود با این افراد، آن‌ها را به سمت خود می‌کشاند.

بسیاری از تحلیل‌گران نوشته‌اند که قصد حزب‌الله از انجام این کار، رسیدن به اهداف مخفی این گروه است.

اما تلاش‌های حزب‌الله برای تحریک مردم غزه با توجه به سیاست‌های ضداسرائیلی این گروه توجیه‌پذیر است.

در بیانیه‌ی دبیرکل حزب‌الله آمده است که این گروه با استفاده از فناوری‌های خود از جمله موشک‌ها و کارخانه آمونیاک در حیفا، توانایی نابودی کامل اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را دارد. تحلیل‌گران این اولتیماتوم‌ها را صرفاً بلوفی خنده‌دار می‌دانند. آن‌ها همچنین تاکید کرده‌اند که اسرائیل می‌تواند به راحتی با راهبرد زمین سوخته با حزب‌الله مقابله کند.

اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، تا به حال هیچ اقدام محسوسی از سوی حزب‌الله برای حمایت از فلسطینی‌های «غزه» انجام نشده است.

آن‌ها در پریشانی مطلق دست به دامن حزب‌الله شده‌اند. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که حزب‌الله با تبلیغات طراحی‌شده سعی در شستشوی مغزی غیرنظامیان آشفته دارد تا آن‌ها را به سمت خود بکشاند و به مبارزه برای منافع خود تشویق کند.

حزب‌الله تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا با بیانیه‌های فریبکارانه طوری وانمود کند که گویی ایران و جنبش‌های مقاومت آن پس از خدا تنها امید فلسطینیان هستند.

اخیراً وزیر دادگستری حزب‌الله را ابزاری برای ایران عنوان کرده است. ایران برای تسلط بر لبنان و فلسطین، بر روی حزب‌الله حساب می‌کند. حزب‌الله به‌رغم محبوبیت خود در نوار غزه، زمانی که در سال ۲۰۱۵ پرچم فلسطین را پایین پرچم ایران برافراشت، با خشم و نارضایتی گروهی از فلسطینی‌ها مواجه شد.

در هر صورت ادعاهای حزب‌الله تا الان فقط در حد سخن باقی مانده و این گروه تا به حال هیچ کاری برای دفاع از فلسطین انجام نداده است.

در تمام درگیری‌های سال‌های 2009، 2012، 2014 و اخیراً 2021 بین غزه و اسرائیل، حزب‌الله در حاشیه باقی مانده است.