loader image

جستجو

Why do you take a position on judicial reforms333

یدیعوت آحازونوت:
چرا در مورد اصلاحات قضایی موضع می‌گیرید؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «یدیعوت آحازونوت» در یادداشت خود به بررسی این سوال پرداخت که چرا در مورد اصلاحات قضایی موضع می‌گیرید؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه یدیعوت آحازونوت در یادداشت خود نوشت: درگیری دیگر «موشه گافنی» -رئیس کمیته مالی- و «امیر یارون» -رئیس بانک اسرائیل(رژیم صهیونیستی): در ابتدای بحث در کمیته مالی روز ‌دوشنبه‌ در مورد پیشنهاد بودجه بانک اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، گافنی به‌دنبال سخنانی که وی به‌ نتانیاهو درباره تأثیر احتمالی انقلاب قانونی بر رتبه اعتباری اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مطرح کرد، موضع گرفت.

گافنی گفت: «‌نیمی از مردم فکر می‌کنند اصلاحات لازم است، من همچنین فکر می‌کنم قدرت دادگاه خیلی زیاد است‌. در جامعه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یک بحث سیاسی وجود دارد. شما رئیس بانک اسرائیل هستید و ناگهان می‌شنوم که می‌گویید اصلاحات قانونی می‌تواند به اقتصاد آسیب برساند، چرا باید در این مورد موضع‌گیری کنید؟

آیا شما فکر می‌کنید که رئیس بانک اسرائیل باید موضعی را بیان کند که نیمی از ساکنان کشور متفاوت از آن فکر می‌کنند؟»

یارون با بیان اینکه تصور می‌کردم ممکن است در این زمینه سؤالی پرسیده شود، مطالبی مکتوب تهیه کرد که از روی آن خواند: ‌رتبه اعتباری یک کشور با توجه به پارامترهای زیادی تعیین می‌شود و نشان‌دهنده توانایی بازپرداخت بدهی کشور است.

اقتصاد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با رتبه‌های اعتباری بالا و قوی است. این یک وضعیت لحظه‌ای نیست؛ وضعیت اقتصاد در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای چندین دهه پایدار بوده است.

ما بحران کرونا و خروج چالش‌برانگیز از آن را نسبتاً خوب مدیریت کردیم. از امروز، اقتصاد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با چالش‌های اقتصادی مواجه است که بسیاری از کشورها با آن روبرو هستند، اما به جرات می‌توان گفت که در مقایسه با اکثر اقتصادهای توسعه‌یافته در وضعیت خوبی قرار داریم.

اقتصاد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در اشتغال کامل با رشد چشمگیر است و تورم در کشور، که البته ما در بانک اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مصمم به حذف آن هستیم، نیز در جهان نسبتاً پایین است.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) کشوری با نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی است که کاهش یافته و قبلاً به سطح پیش از بحران کرونا بازگشته است.

من آن را به‌عنوان یک دارایی استراتژیک تعریف کردم. من به‌عنوان یک اقتصاددان در این زمینه به این نکته اشاره می‌کنم که بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که نهادهای قوی و مستقل عنصر ضروری برای وجود یک اقتصاد توسعه‌یافته و شکوفا هستند.

بر این اساس، شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری این حوزه‌ها را نیز بررسی می‌کنند. بنابراین، اطمینان از حفظ مداوم این ویژگی‌ها در هر فرآیندی که ارتقاء خواهد یافت، مهم است‌.

نبرد بر سر سود وام مسکن

این اولین رویارویی بین گافنی و یارون نیست، زمانی که کمی بیش از یک ماه پیش گافنی از تبلیغ لایحه‌ای برای محدود کردن بهره وام مسکن خبر داد. یارون به وی پاسخ داد و گفت: ‌تورم اول از همه به اقشار ضعیف آسیب می‌زند.

بنابراین، درد ناشی از افزایش نرخ سود قابل درک است و در نظر گرفته می‌شود، اما برای جلوگیری از درد بیشتر در آینده است؛ کسانی که این را درک نمی‌کنند و تلاش برای یافتن راه‌حل‌های معجزه آسا دارند، در درجه اول ممکن است در واقع به اقشار ضعیف آسیب برسانند‌.

گافنی که حدود سه هفته پیش این لایحه را ارائه کرده بود، امروز اظهار داشت: ‌اولین قانونی که هفته آینده از طرف جناح یهودی تورات ارائه خواهم کرد، مسدود شدن سود وام مسکن برای خریداران خانه اولی است.

کنست از همه جناح‌های مجلس و وزرای دولت برای حمایت از این قانون اقدام می‌کند. این مهمترین دستور فعلی است!

رئیس بانک اسرائیل در پاسخ به سؤال گافنی در خصوص قانون پیشنهادی وی گفت: ‌این پیشنهادات قبل از هر چیز باعث از بین رفتن اصل موضوع می‌شود و به خود موضوع لطمه می‌زند و بیش از آن هم به لحاظ عینی و هم به اصل بازار، آسیب می‌رساند‌.

گافنی در پاسخ به این سخنان گفت: ‌واقعیتی وجود دارد که قیمت ملک به‌شدت در حال افزایش است، چیزی به‌عنوان افزایش 20 درصدی در سال وجود نداشت.

زن و شوهری که وام مسکن می‌گیرند و زندگی مالی خود را برنامه‌ریزی می‌کنند، نمی‌توانند وضعیت را حفظ کنند.

علاوه بر پرداخت هزینه مسکن و مالیات از زوجین با این نرخ بهره شما هیچ چیزی را برای ‌آن‌ها آسان نمی‌کنید‌.

یارون افزود:‌ «هیچ گامی بدون در نظر گرفتن همه چیز برداشته نمی‌شود، ابزار نرخ سود اصلی‌ترین راه مقابله با تورم است، تا زمانی که ریسک‌ها تحقق نیافته، در روند درستی هستیم، نباید این را الان لمس کنیم.

این روندی که می‌تواند اثرات جانبی هم داشته باشد، برای من واضح است که افزایش نرخ سود برای بسیاری از زوج‌ها دردناک است، ما در حال بررسی آن هستیم، اما اگر با تورم مقابله نکنیم، درد بیشتر می‌شود.

من با بانکداران صحبت کردم و بسیاری از ‌آن‌ها در استقرار به مشتریان کمک می‌کنند‌.»