loader image

جستجو

The prospect of a nuclear deal with Iran is fading

عرب‌نیوز:
چشم‌انداز توافق هسته‌ای با ایران کم‌رنگ‌تر می‌شود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «عرب نیوز» در مطلب تازه خود نوشت: چشم‌انداز توافق هسته‌ای با ایران کم‌رنگ‌تر شده و به نظر می‌رسد مذاکرات وین عملاً به بن‌بست رسیده است.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه عرب‌نیوز در مطلب تازه خود به‌قلم «مجید رفیع‌زاده» نوشت: بر اساس آخرین تحولات، چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای ایران کمرنگ‌تر شده است. کاخ سفید اخیراً اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه یک شبکه قاچاق نفت و پولشویی ایران متشکل از 10 فرد و 9 شرکت در چندین کشور مختلف اعمال می‌کند.

مقامات آمریکایی مشخصاً مدعی شدند که عملیات این شبکه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدایت می‌شد.

ایران طی مذاکراتی در وین که هدف آن احیای توافق هسته‌ای 2015 است، درخواست حذف سپاه از فهرست تحریم‌ها را تحمیل کرده است.

تحریم‌های جدید که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار می‌دهند، احتمالاً یکی از قوی‌ترین راه‌هایی است که دولت جو بایدن از طریق آن‌ها قصد دارد فشارهای موجود را حفظ کند یا گسترش دهد.

دولت، پیش از این با انتقاد متحدان خارجی و قانونگذاران آمریکا، به دلیل رد کردن احتمال حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه مواجه شده بود.

در ماه مارس، پس از توقف مذاکرات در پی درخواست روسیه مبنی بر عدم تداخل تحریم‌های جدید علیه مسکو با گسترش روابط تجاری روسیه با ایران، مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی بر حذف سپاه از فهرست تحریم‌ها بیش از پیش تاکید کردند.

مقامات روسی بعداً به طور مبهم گفتند که تضمین‌های درخواستی را دریافت کرده‌اند، اما این وقفه تا امروز ادامه دارد و مذاکره‌کنندگان ایرانی معتقدند که تنها برای امضای توافقی به وین بازخواهند گشت که نشان‌دهنده تسلیم شدن آمریکا در برابر درخواست حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی باشد.

علاوه بر این، آخرین ارزیابی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران مقدار قابل‌توجهی اورانیوم غنی‌شده تا 60 درصد انباشته کرده است، در حالی که هنوز از همکاری با تحقیقات درباره منشأ و وضعیت مواد هسته‌ای موجود در این کشور خودداری می‌کند.

چشم‌انداز برجام تا به امروز تیره‌تر شده و به نظر می‌رسد مذاکرات وین عملاً به بن‌بست رسیده است، اگرچه دولت‌های شرکت‌کننده هنوز از پذیرش آن امتناع می‌ورزند.

با این وجود، برخی از مقامات آمریکایی و اروپایی در هفته‌ها و ماه‌های اخیر خوش‌بینی سابق خود را کنار گذاشته‌اند و به این موضوع اعتراف کرده‌اند که غلبه بر بن‌بست کنونی بسیار بعید به نظر می‌رسد.