loader image

جستجو

How to overcome the main obstacles facing the JCPOA

کویینسی:
چگونه بر موانع اصلی پیش‌رو برجام غلبه کنیم؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در مقاله‌ی تازه خود ضمن اشاره به اینکه مذاکرات به بن‌بست خورده،‌ به بررسی این سوال پرداخت که چگونه بر موانع اصلی پیش‌رو برجام غلبه کنیم؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی مقاله‌‌ای  به‌قلم «الی گرانمایه» منتشرکرده که در آن آمده است: برجام اکنون در معرض خطر جدی از بین رفتن است. مذاکرات به بن‌بست خورده، تنش‌ها بین ایران و غرب بر سر مسائل هسته‌ای به شدت افزایش یافته و تنش خطرناکی بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ایران به وجود آمده است.

بی‌اعتمادی فزاینده بین غرب و ایران می‌تواند هر دوی آن‌ها را به اشتباه محاسباتی سوق دهد. وزیر امور خارجه ایران طی روزهای اخیر با همتایان روسی و چینی خود درباره سرنوشت برجام رایزنی‌هایی داشته است.

سفر بورل می‌تواند شتاب دیپلماتیک مورد نیاز برای پایان دادن به بن‌بست فعلی و جلوگیری از تشدید بیشتر را ایجاد کند.

تاکنون، بزرگ‌ترین مشکل میان تهران و واشنگتن، قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی از سوی آمریکاست.

بعید است که آمریکا و ایران در مورد اقدامات متقابلی که دولت بایدن برای حذف نام سپاه از این لیست ضروری می‌داند، به توافق برسند.

به‌رغم این چشم‌انداز تاریک، نشانه‌هایی وجود دارد که دولت‌های بایدن و رئیسی می‌توانند راه‌حل‌های نوآورانه‌ای برای این بن‌بست ارائه دهند. برای رسیدن به این هدف، آن‌ها باید سه مانع اصلی را از بین ببرند.

نخست اینکه، رهبران ایران اعتماد چندانی به دوام توافق هسته‌ای احیاشده ندارند، زیرا می‌دانند که هیچ یک از دولت‌های آمریکا نمی‌تواند جانشین خود را وادار به پایبندی به این توافق کند.

اکنون که جناح‌های محافظه‌کار به طور کامل دولت، مجلس و قوه قضائیه تهران را کنترل می‌کنند، رهبران ایران تمایلی به به خطر انداختن آبروی خود با امضای قرارداد دیگری با واشنگتن ندارند.

مهمتر از آن، فریب خوردن دوباره توسط آمریکا، برای رهبر معظم ایران یک فاجعه سیاسی خواهد بود.

دومین مانع بزرگ، فقدان آشکار علاقه از طرف جو بایدن برای مقابله با یک جنگ سیاسی پرهزینه داخلی بر سر توافق هسته‌ای است.

تردید او، که احتمالاً با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در ماه نوامبر افزایش خواهد یافت، بسیاری از رهبران اروپایی را نگران کرده که وی در خواب رفته و در حال ورود به یک بحران بزرگ هسته‌ای است.

سومین مانع بزرگ، خطر فزاینده‌ای است که ناشی از قضاوت نادرست ایران، آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) درباره میزان تحمل یکدیگر برای تشدید تنش‌هاست.

برخی از رهبران در تهران معتقدند که گسترش برنامه‌ریزی شده‌ فعالیت‌های هسته‌ای، بهترین راه برای تحت فشار قرار دادن دولت بایدن جهت گرفتن امتیاز است.