loader image

جستجو

How did Houthi attacks strengthen Russia's war in Ukraine1

نشنال اینترست:
چگونه حملات حوثی‌ها جنگ روسیه در اوکراین را تقویت کرد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشت خود به بررسی این سوال پرداخت که چگونه حملات حوثی‌ها جنگ روسیه در اوکراین را تقویت کرد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «مایکل هوروویتز» نوشت:استراتژی مورد استفاده روسیه برای ضربه زدن به شبکه برق اوکراین تا حد زیادی توسط نمایندگان ایران در یمن توسعه داده شد.

اولین نشانه استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در اوکراین در سپتامبر امسال ظاهر شد.

سربازان اوکراینی گزارش دادند که یک «پهپاد انتحاری شاهد-136» برای اولین بار برای هدف قرار دادن مواضع نظامی در منطقه‌ای که اخیراً از روسیه در نزدیکی شهر کوپیانسک در شمال شرقی روسیه بازپس‌گرفته شده بود، استفاده شد.

هفته‌ها بعد، روسیه از این پهپادها برای انجام چندین موج حملات علیه شهرهای اوکراین، از جمله کی‌یف، استفاده کرد و این نگرانی را به وجود آورد که پهپادهای ایران برای استفاده در جنگ به روسیه بودند.

استفاده از پهپادهای ساخت ایران علیه اوکراین برای غرب شوکه‌کننده بود، اما پیامد مستقیم، رویکرد ملایم نسبت به برنامه‌های پهپادی و موشک‌های بالستیک ایران است، که هر دو در طی سال‌ها حملات، به‌ویژه در یمن توسط حوثی‌ها، با هدف قرار دادن کشورهای سراسر خلیج‌فارس، میدان نبردی را برای جمهوری اسلامی برای آزمایش تسلیحات جدید علیه پدافند هوایی نسبتاً پیشرفته فراهم کرده‌اند.

اکنون از همین سلاح‌ها برای ضربه زدن به جبهه داخلی اوکراین، هزاران کیلومتر دورتر از ایران و یمن استفاده می‌شود.

بحران یمن یک درگیری فراموش شده است که به ندرت به تیتر اخبار تبدیل می‌شود. با کمک ایران، حوثی‌ها، اقلیت کمتر شناخته شده یمن، به تدریج کنترل اکثر مناطق شمال غربی (و پرجمعیت‌ترین) یمن را به دست گرفتند.

موقعیت این گروه در نزدیکی مرز با عربستان قطعاً نقشی کلیدی در تصمیم ایران برای حمایت از این گروه ایفا کرد، اما حوثی‌ها همچنین یک «بازده سرمایه‌گذاری» ارزشمند دیگر را برای ایران فراهم نموده و ثابت کرده‌اند که با ارائه آزمایش‌های نظامی برای ایران ضروری‌تر شده‌اند.

استراتژی مورد استفاده روسیه برای ضربه زدن به شبکه برق اوکراین تا حد زیادی در یمن توسعه یافت.

با تشدید درگیری در یمن، ایران همچنین توانست اطلاعات ارزشمندی در مورد چگونگی دور زدن کارآمد پدافند هوایی مدرن به دست آورد.

با گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایران به زودی موشک‌های بالستیک و کروز در اختیار روسیه قرار می‌دهد، می‌توان انتظار داشت که مسکو تلاش کند این استراتژی را در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر تکرار کند.