loader image

جستجو

How Saudi Arabia moved away from America and closer to China

تلگراف:
چگونه عربستان از آمریکا دور و به چین نزدیک شد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «تلگراف» در یادداشت خود به بررسی این موضوع که چگونه عربستان از آمریکا دور و به چین نزدیک شد، تاکید کرد: روابط عمیق ریاض با پکن نشان‌دهنده تغییر بازارهای صادرات نفت است.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه تلگراف در یادداشت خود به‌قلم «کمپبل مک دیارمید» نوشت: زمانی که وزیر دفاع آمریکا در سال 2010 با وزیر خارجه فرانسه دیدار کرد تا درباره چگونگی متقاعد کردن چین برای حمایت از تحریم‌ها علیه ایران بحث کند، او پیشنهاد کرد که عربستان ممکن است کلید را در دست داشته باشد.

بر اساس یادداشتی که بعداً توسط ویکی لیکس از این نشست منتشر شد، رابرت گیتس به برنارد کوشنر این گفت که آن‌ها همیشه می‌خواهند تا زمان وجود آخرین آمریکایی با ایرانی‌ها بجنگند ولی زمان آن فرا رسیده بود که داخل بازی نیز شوند.

در این سیزده سال، جهان تغییر کرده است و اتحادهای جدید به‌سرعت در حال شکل‌گیری هستند؛ ریاض دیگر متکی به واشنگتن نیست تا ‌به‌عنوان سنگری در برابر تهران عمل کند، در جهانی چندقطبی، عربستان ‌به‌دنبال شرکای امنیتی است که کمتر در معرض ابهامات دوره‌های انتخاباتی قرار می‌گیرند و کمتر در معرض آزار و اذیت آن در مورد مسائل حقوق بشر هستند.

روابط عمیق ریاض با پکن نشان‌دهنده تغییر بازارهای صادرات نفت است، چین با خرید 1.75 میلیون بشکه در روز، در سال 2022، به اصلی‌ترین واردکننده نفت عربستان تبدیل‌ شده است

غول نفتی آرامکو سعودی، روز سه‌شنبه سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری خود را در چین با دو معامله افزایش داد که بزرگ‌ترین معامله‌هایی هستند که از زمان آقای شی بعد از بازدید خود از پادشاهی اعلام شده است.

عربستان با حرکت‌های اخیر خود به سمت چین نشان می‌دهد که آن‌ها برای تأمین منافع مالی خود با تغییر منطقه و جهان اطراف خود عمل خواهند کرد؛

«محمد بن سلمان» در درازمدت فکر می‌کند و ارزیابی می‌کند که عربستان تا اواسط قرن دیگر در آن جهانی به سر می‌برد که چین احتمالاً از همه جهات بزرگ‌تر از آمریکا به نظر می‌رسد.

دولت‌ها با آمریکا معامله می‌کنند زیرا به نفع آن‌هاست، نه به این دلیل که آن را دوست دارند، نه به این دلیل که به آن اعتماد دارند و نه به این دلیل که معتقدند او می‌تواند اسرار را حفظ کند و کمک خاصی برساند اما دیگر امروز آمریکا دیگر کشور ضروری نیست، حداقل برای ریاض نیست.