loader image

جستجو

China is bullying its neighbors

کان 11:
چین به همسایگان خود قلدری می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

رسانه «کان 11» به‌نقل از وزیردفاع آمریکا درباره اینکه چین به همسایگان خود قلدری می‌کند، نوشت: حرکات چین تهدیدی برای تضعیف امنیت، ثبات و رفاه در منطقه است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ رسانه کان 11 در گزارش تازه خود نوشت: «لوید آستین» -وزیر دفاع آمریکا- گفت: «چینی ها به همسایگان خود قلدری و منابع اقیانوس آرام را غارت می‌کنند.»

دولت چین هم پاسخ داده است که در صورت اعلام استقلال تایوان، جنگ را آغاز خواهد کرد.

آستین در سخنرانی اصلی در گفتگوی شانگری-لا، کنفرانس دفاعی ارشد آسیا، گفت: «کشورهای هند و اقیانوس آرام نباید با ارعاب سیاسی، اجبار اقتصادی یا آزار و اذیت شبهه‌نظامیان دریایی مواجه شوند.

وی افزود: «تحرکات چین تهدیدی برای تضعیف امنیت، ثبات و رفاه در منطقه است. آستین تعدادی از مناطقی را برشمرده است که چین از قدرت علیه همسایگان خود استفاده می‌کند، از جمله فرستادن تعداد زیادی جت جنگنده به آسمان نزدیک تایوان، رهگیری خطرناک هواپیماهای گشتی متفقین و عملیات ماهیگیری غیرقانونی که تدارکات منطقه را می‌دزدد.»

وی متعهد شد که آمریکا برای مقاومت در برابر هرگونه فشاری در کنار شرکای خود خواهد ایستاد.

در گفتگو میان همتایان چینی و امریکایی، به آستین گفته شد که اگر تایوان استقلال خود را اعلام کند، پکن «در آغاز جنگ بدون توجه به هزینه‌اش تردید نخواهد کرد».

ماه گذشته، «روزنامه فایننشال تایمز» گزارش داد که آمریکا و بریتانیا در مورد تشدید هماهنگی بین خود به منظور کاهش خطر جنگ با چین بابت اختلاف بر سر تایوان گفتگو کرده‌اند. بر اساس این گزارش، برای اولین بار آمریکا و بریتانیا طرح‌های اضطراری را برای سناریویی که در آن جنگ با چین آغاز می‌شود، بررسی کردند.

این روزنامه انگلیسی خاطرنشان کرد که این گفتگوها در اوایل ماه مارس و اندکی پس از شروع جنگ در اوکراین انجام شد. هفته گذشته، ارتش چین اعلام کرد که در دریا و حریم هوایی اطراف جزیره تایوان یک «گشت آمادگی رزمی» انجام داده است.