loader image

جستجو

What is China looking for in the Ukraine war

ایندیپندنت
چین در جنگ اوکراین به‌ دنبال چیست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «ایندیپندنت» نوشت: چین نه جنگ جاری در اوکراین را محکوم می‌کند و نه آن را تهاجم می‌خواند، بلکه از تعبیر «بحران اوکراین» استفاده می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه ایندیپندنت در یادداشت تازه خود نوشت: یکی از عمده‌ترین پرسش‌هایی که جنگ اوکراین در پایتخت‌های کشورهای جهان مطرح کرده، این است که چین در این بحران در پی چیست؟ پاسخ تاکنون مبهم است و چین قدرتمند، خود نیز در این آشفتگی گیج شده است، زیرا تهاجم روسیه این کشور را در موقعیت حساس و دشواری قرار داد.

این کشور نه جنگ جاری در اوکراین را محکوم می‌کند و نه آن را تهاجم می‌خواند، بلکه از تعبیر «بحران اوکراین» استفاده می‌کند.

پکن که نمی‌تواند تصمیم قاطعی در قبال این درگیری بگیرد، از رای دادن در شورای امنیت سازمان ملل متحد به پیش‌نویس قطعنامه‌های ارائه‌ شده از جانب غرب علیه تهاجم روسیه به اوکراین، خودداری می‌کند.

چین در وضعیت مناسبی قرار ندارد که مانند روسیه که جدایی دونباس از اوکراین را به رسمیت شناخت، از جدایی‌طلبان و مناطق جدایی‌طلب حمایت کند، زیرا چنین اقدامی بر مسئله تبت، منطقه سین‌کیانگ و اویغورها تاثیر خواهد گذاشت.

همچنین، پکن نمی‌تواند راهبرد آمریکا را که مبتنی بر «تعارض، همکاری، و رقابت» با چین است، در حالی‌ که این کشور را «بزرگ‌ترین چالش» در برابر خود می‌داند، نادیده بگیرد.

«ولادیمیر پوتین» اندکی پیش از حمله کشورش به اوکراین و هنگامی ‌که از پکن بازدید می‌کرد، در بیانیه‌ای مشترک با «شی جین پینگ» در مورد «همکاری بدون حد و مرز» میان دو کشور به توافق رسید.