loader image

جستجو

Declining US military superiority in East Asia

نیویورک تایمز:
کاهش برتری نظامی آمریکا در شرق آسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی از کاهش برتری نظامی آمریکا در شرق آسیا خبر داد و نوشت: در حالی که قدرت، هوشمندی و اعتماد به نفس نیروهای مسلح چین افزون می‌شود قدرت بازدارندگی ارتش آمریکا در منطقه هند و اقیانوس آرام در حال فرسایش است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،  روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: یک فروند جت جنگی چین ماه گذشته بر فراز آب‌های بین‌المللی در دریای چین جنوبی مقابل یک فروند هواپیمای شناسایی ارتش استرالیا مانور داد و خرده فلزاتی را در آسمان پخش کرد که وارد موتور هواپیمای استرالیایی شد.

هیچکس در این مواجهه هوایی صدمه ندید اما یک مورد دیگر به حوادث اخیر که نشانگر تمایل چین به ارزیابی قدرت نظامی آمریکا و شرکایش می‌باشد، افزوده شد.

چین به طور نظام‌مند در حال ردیابی رزمناوهای آمریکایی در منطقه است و نیروی هوایی این کشور یورش‌های روزافزونی را به حریم هوایی تایوان و ژاپن داشته و گارد ساحلی این کشور نیز به صورت روزمره در حال تعقیب و ایجاد مزاحمت برای کشتی‌های فیلیپین، اندونزی و مالزی است.
هواپیماهای جنگی چین در هفته‌های اخیر به کرات برای هواپیماهای ارتش کانادا ایجاد مزاحمت صوتی کرده‌اند.

در حالی که قدرت، هوشمندی و اعتماد به نفس نیروهای مسلح چین افزون می‌شود قدرت بازدارندگی ارتش آمریکا و شرکایش در منطقه هند و اقیانوس آرام در حال فرسایش است.

آمریکا حدود 55 هزار نظامی در ژاپن و 28 هزار نظامی در کره‌جنوبی دارد. چند هزار نظامی دیگر نیز در سراسر استرالیا، فیلیپین، تایلند و گوآم مستقر شده‌اند.

این جلوه نظامی از دهه 1950 میلادی تاکنون تغییر چندانی نداشته است. اما برنامه جان‌بخشی دوباره به حضور نظامی آمریکا در منطقه به خاطر بودجه ناکافی، پرداختن به اولویت‌های دیگر و عدم وفاق در دولت آمریکا درباره نحوه تعامل با چین به مشکل برخورده است.

تیم بایدن به حضور پرهزینه و طولانی ارتش آمریکا در افغانستان پایان دادند اما این کار موجب نشد منابع فراوانی برای منطقه هند و اقیانوس آرام آزاد شود.