loader image

جستجو

Revival of Barjam and its dangers against Israel

گاردین:‌ لغو تحریم‌های نفتی باعث قدرتمندی ایران در منطقه می‌شود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «گاردین» با اشاره به اینکه نتیجه احیای برجام برای اسرائیل بدتر از توافق قبلی است،‌‌نوشت: تهران در آستانه دریافت 7 میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده و لغو تحریم‌های اعمال شده بر صادرت نفت خود است که باعث قدرتمندی ایران در منطقه می‌شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه گاردین در یادداشت خود به‌قلم «بتان مک کرنان» نوشت:  توافق جدید برای اسرائیل بدتر از پیمان قبلی خواهد بود، زیرا نفوذ ایران در منطقه در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، یک دستاورد شخصی بزرگ برای «بنیامین نتانیاهو»-نخست‌وزیر سابق اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- بود. او در یک ویدیوی فاش شده به خود می‌بالید که شخصاً دونالد ترامپ را متقاعد کرده است که توافق سال 2015 بین تهران و قدرت‌های جهانی را لغو کند.

نتانیاهو در این کلیپ به اعضای حزب لیکود خود گفت: من مجبور شدم در برابر تمام جهان بایستم و علیه این توافق اقدام کنم. ما تسلیم نشدیم.

اما چهار سال بعد، رهبر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) از قدرت کنار گذاشته شد. مذاکره‌کنندگان بین‌المللی در وین در حال نزدیک‌تر شدن به چیزی هستند که به معنای یک نسخه ضعیف از توافق اولیه است.

در این روند، چیزی که چندی پیش توسط بسیاری از اسرائیلی‌ها به عنوان پیروزی بزرگ ژئوپلیتیکی نتانیاهو تصور می‌شد، به منبع نگرانی فزاینده‌ای برای تشکیلات سیاسی و امنیتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تبدیل شد و حملاتی را انجام داد که برای محدود کردن فعالیت نظامی ایران در منطقه طراحی شده بودند.

به گفته «دنی سیترینوویچ» که تحقیقات اطلاعات نظامی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را بین سال‌های 2013 و 2016 رهبری می‌کرد، هیچ‌کدام از این کارها جواب نداده است.

نتیجه تمام کاری که انجام شده، این است که ایران توانسته برنامه هسته‌ای خود را پیش برد. اکنون ما هیچ گزینه‌ای نداریم و من نگرانم که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ایران در آینده نزدیک در مسیر برخورد قرار گیرند.

توافق سال 2015 به رهبری باراک اوباما، تحریم‌های فلج‌کننده بین‌المللی بر اقتصاد جمهوری اسلامی را در ازای 10 تا 15 سال محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، لغو کرد.

اگرچه دولت ایران معتقد است که برنامه هسته‌ای‌ این کشور صلح‌آمیز است، اما عموم کارشناسان موافق هستند که در صورت انتخاب، تهران می‌تواند ظرف دو سال سلاح‌های هسته‌ای کاربردی داشته باشد.

قرارداد بازسازی‌شده قرار است بازه‌های زمانی اولیه را حفظ کند، به این معنا که محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم همچنان در سال 2025 منقضی می‌شوند.

برای اسرائیل (رژیم صهیونیستی)، نتیجه بسیار بدتر از توافق بدخیم سال 2015 است. تهران نه ‌تنها پیشرفت‌های فن‌آوری قابل‌توجهی داشته که فقط برای سه سال آینده تحت نظر خواهد بود، بلکه در آستانه دریافت ۷ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود‌شده و همچنین لغو تحریم‌های اعمال‌شده بر صادرات نفت خود است.