loader image

جستجو

Successful ceasefire in Yemen

فارن افرز:
آتش‌بس موفق در یمن

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» در مطلب تازه خود با اشاره به آتش بس موفق در یمن،‌ نوشت: برای اولین بار طی 6 سال گذشته، پروازهای تجاری در صنعا از سر گرفته شد و در حدیده، جریان ثابت تانکرها اکنون سوخت مورد نیاز را به کشور می‌آورد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن افرز در مطلب تازه خود به‌قلم «پیتر سالزبری»، «الکساندر وایزنبرگر» نوشت: همین چند ماه پیش، جنگ یمن یکی از حل نشدنی‌ترین درگیری‌ها در جهان به نظر می‌رسید.

پس از هفت سال نبرد وحشیانه، این کشور به مجموعه‌ای از گروه‌های مسلح رقیب تقسیم شده بود که توسط مجموعه‌ای از قدرت‌های خارجی از جمله ایران، عربستان و امارات حمایت می‌شدند.

هیچ‌یک از گروه‌های درگیری، شورشیان حوثی که صنعا، پایتخت یمن را کنترل می‌کنند،گروه‌های متعدد یمنی که با حوثی‌ها می‌جنگند، دولت به رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی یمن؛ یا ائتلاف تحت رهبری عربستان که از دولت حمایت می‌کند، ظاهراً مایل به مصالحه لازم برای پایان دادن به درگیری نبودند.

با محاصره شهرهای یمن، بسته شدن فرودگاه صنعا به روی پروازهای تجاری و محدود کردن جریان سوخت توسط دولت، مردم با یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه مواجه بودند. کمبود شدید سوخت در نواحی تحت کنترل حوثی‌ها جهان را لرزاند و سقوط ارزش پول ملی باعث شد تا مواد غذایی در بخش‌هایی از کشور که تحت کنترل دولت بودند‌، غیرقابل دسترس باشد.

به نظر می‌رسید که سازمان ملل و سایر میانجیگران گزینه‌های کمی برای خروج از بن‌بست دارند.

امروز، شدت جنگ در یمن در پایین‌ترین سطح خود از زمان شروع درگیری‌ها قرار دارد. حملات برون مرزی، چه توسط ائتلاف تحت رهبری عربستان که مناطق تحت کنترل حوثی‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد یا توسط شورشیان حوثی که حملات موشکی و پهپادی به عربستان و امارات انجام می‌دهند، به طور کامل متوقف شده است.

برای اولین بار طی 6 سال گذشته، پروازهای تجاری در صنعا از سر گرفته شد و در حدیده، جریان ثابت تانکرها اکنون سوخت مورد نیاز را به کشور می‌آورد. همه این‌ها با آتش‌بسی که با میانجیگری سازمان ملل در ماه آوریل میان حوثی‌ها و دولت یمن «در نتیجه ائتلافی به رهبری عربستان» حاصل شد، ممکن شده است.

شایان ذکر است، این آتش‌بس برای دو ماه دیگر نیز تمدید شده است. علاوه بر این، در اواسط ژوئن، حوثی‌ها و سعودی‌ها گفت‌وگوهای مستقیم را برای بحث در مورد امنیت مرزها و سایر مسائل حل‌نشده از سر گرفتند، گفت‌وگوهایی که مدت‌هاست به موازات مذاکرات سازمان ملل انجام می‌شود و بخش مهمی از تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ خواهد بود.

اما تمدید آتش‌بس به معنای قریب الوقوع بودن صلح نیست. مهم‌تر از همه، اگرچه شروط حوثی‌ها در توافقنامه آتش‌بس سازمان ملل انجام شده، یعنی بازگشایی فرودگاه صنعا به روی پروازهای بین‌المللی و کاهش محدودیت‌ها در بندر حدیده، درخواست‌های دولت یمن مبنی بر عقب‌نشینی حوثی‌ها از جاده‌هایی که شهر تعز را به سایر نقاط کشور متصل می‌کند، انجام نشده است.

حوثی‌ها از سال 2015 تعز را محاصره نموده و آن را به یکی از خطرناک‌ترین مکان‌های زندگی در یمن تبدیل کرده‌اند.

آتش‌بس شکننده است. این بازه صلح موقت فرصتی پیش پای یمنی‌ها گذاشت تا جنگ را یک بار برای همیشه پشت سر بگذارند.

جهان نمی‌تواند بگذارد این فرصت به هدر برود. برقراری این بازه سازمان ملل و دیگر بازیگران بین‌المللی را قادر به دستیابی به چیزی کرده که قبلاً غیرممکن بوده است: گرفتن امتیازات عمده از حوثی‌ها بر سر تعز و پایان جنگ در یمن.