loader image

جستجو

How important is Iran's latest satellite launch1

جروزالم پست:
آخرین پرتاب ماهواره‌ای ایران چقدر اهمیت دارد؟         

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در مقاله تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آخرین پرتاب ماهواره‌ای ایران چقدر اهمیت دارد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه جروزالم پست مقاله‌ای به‌قلم «یونا جرمی باب» منتشر کرد که در آن آمده است: اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آمریکا نگران هستند که این فناوری برای پیشرفت اطلاعاتی و هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.روسیه برای دومین بار در سه ماه گذشته از کمک‌های خود به ایران در حوزه فناوری ماهواره‌ای پرده‌برداری می‌کند.

هرگونه همکاری و پیشرفتی از این دست به شدت نگرانی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آمریکا را در بر دارد، زیرا جنبه‌های فناوری ماهواره‌ای می‌تواند با استفاده دوگانه در حمل سلاح‌های هسته‌ای و همچنین احتمالاً توانایی جمع‌آوری اطلاعات جمهوری اسلامی‌ را تا حد زیادی افزایش دهد.

به گزارش رسانه‌های ایران، آژانس روسکوسموس مسکو، ماهواره سنجش از دور خیام را توسعه داده است که داده‌های مکانی دقیق را برای بهبود بهره‌وری کشاورزی، پایش منابع آب، مدیریت بلایای طبیعی و نظارت بر معادن در اختیار ایران قرار می‌دهد.

با این حال، گزارش‌ها به همراه کشاورزی و آب نشان می‌دهند که این ماهواره‌ها به نظارت بر مرزهای ایران و سایر کاربردهای نامشخص کمک می‌کنند. این همان بخشی است که باعث تشویش اورشلیم و واشنگتن خواهد شد.

در اواسط ژوئن، واشنگتن پست گزارش داد که روسیه در حال آماده شدن برای ارائه یک ماهواره پیشرفته به ایران است که به این کشور امکان می‌دهد اهداف نظامی ‌احتمالی در سراسر غرب‌‌آسیا را ردیابی کند و باعث ایجاد تنش در منطقه شود.

مقامات نگران بودند که تهران ممکن است عکس‌هایی را به دست آورد و آن‌ها را در اختیار نمایندگانی مانند حزب‌الله و حماس قرار دهد تا دقت و اثربخشی قدرت ویرانگر آن‌ها افزایش یابد.

در گزارش اواسط ژوئن گفته شده بود که ماهواره جدید امکان نظارت مستمر بر تاسیسات از پالایشگاه‌های نفت خلیج‌فارس و پایگاه‌های نظامی ‌اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تا پادگان‌های عراقی را که سربازان آمریکایی را در خود جای داده است، دارد.

این گزارش می‌گوید که این ماهواره دارای سخت‌افزار روسی، از جمله دوربینی با وضوح ۱.۲ متر است که پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به قابلیت‌های کنونی ایران است، اگرچه هنوز با کیفیتی که ماهواره‌های جاسوسی آمریکا یا اسرائیل به دست آورده‌اند، فاصله زیادی دارد.

هر کشوری، از جمله ایران، اکنون می‌تواند عکس‌های ماهواره‌ای را از بخش تجاری خریداری کند که سه برابر از کیفیت این ماهواره بهتر است.

رئیس فضایی اسرائیل گفت که خرید یک ماهواره از روسیه می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که تهران در حال درونی‌سازی است و اعتراف می‌کند که زمان زیادی طول می‌کشد تا صنعت ماهواره‌ای خود به بلوغ برسد.