loader image

جستجو

Al-Aqsa peace depends on Israel negotiating with the Palestinians1

هاآرتص:
آرامش الاقصی در گرو مذاکره اسرائیل با فلسطینی‌ها است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» نوشت: آرامش در الاقصی نه تنها مانع از افزیش تنش امنیتی می‌شود، بلکه به بنت و شرکایش کمک می‌کند دولت را حفظ کنند.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه هاآرتص در یادداشت تازه خود نوشت: جهان اسلام آخرین جمعه ماه مقدس رمضان را برگزار کرد. صبح‌های روز جمعه طی سه هفته گذشته با درگیری‌های خشونت‌بار بین نمازگزاران و پلیس اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در مسجدالاقصی و شهر اورشلیم شروع می‌شد و هر کدام طرف مقابل را متهم به شروع خشونت می‌کرد.

تصاویری از نیروهای پلیس در الاقصی باعث ترس از فوران خشونت می‌شد و فهرست اعراب متحد نیز مشارکتش را در دولت ائتلافی معلق کرد، زیرا فشار بر قانون‌گذاران این حزب و به خصوص رهبر آن، منصور عباس زیاد بود.

این موضوع نیز به نوبه خود دولت نفتالی بنت را تهدید می‌کرد، زیرا قبل از این نیز از سوی حزب یامینا به رهبری ایدیت سیلمان دچار بحران شده بود.

با این حال، دو طرف طی چند روز گذشته نشان دادند که خواهان آرامش هستند. آرامش در الاقصی از اواخر هفته گذشته به جوامع عرب اسرائیلی نیز سرایت کرده بود.

وقف موسسه دینی مسلمانان است که امور الاقصی را مدیریت می‌کند و به گفته آن؛ دست کم 250 هزار نفر برای برگزاری مراسم لیله القدر به مسجد الاقصی و خیابان‌های اطراف آن آمدند. به غیر از یک حادثه، اتفاق دیگری نیفتاد و عملا هیچ چیز غیر عادی رخ نداد.

اکثر نمازگزاران به آرامی متفرق شدند یا تصمیم گرفتند در طول شب و برای آخرین نماز جمعه رمضان در آنجا بمانند.

این اتفاق دلگرم‌کننده‌ نشان می‌دهد که پلیس به دستور دولت در تلاش است از درگیری و ناآرامی جلوگیری کند و به نظر می‌رسد که این دستور موثر بود. ما باید امیدوار باشیم که آن‌ها تا پایان این تعطیلات به همین روش ادامه دهند.

دولت آشکارا علاقمند است تا این تعطیلات و ماه را به آرامی سپری کند. آرامش در الاقصی نه تنها مانع از افزیش تنش امنیتی می‌شود، بلکه به بنت و شرکایش کمک می‌کند دولت را حفظ کنند.

اما ما نمی‌توانیم این نکته را نادیده بگیریم که تا وقتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به سمت از سرگیری مذاکرات به قصد دستیابی به یک راه‌‌حل دیپلماتیک حرکت نکرده، این آرامش فقط موقتی خواهد بود.

شفاف‌سازی وضعیت فعلی با «ملک عبدالله» -پادشاه اردن- و «محمود عباس» -ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین- می‌تواند زمینه را برای مذاکرات ایجاد کند، اما برای این امر، باید فرض را بر این بگیریم که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شریکی در این «دولت تغییر» برای مذاکرات دارد.