loader image

جستجو

The release of a senior member of the Taliban by the United States

رویترز:
  آزادی عضو ارشد طالبان از سوی آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی از آزادی عضو ارشد طالبان از سوی آمریکا خبر داد و نوشت: «بشیر نورزی» یکی از رهبران قبایل افغانستان، در سال 2005 به اتهام قاچاق بیش از 50 میلیون دلار هروئین به آمریکا بازداشت شد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: سخنگوی طالبان گفت: «حاجی بشیر نورزی» -یکی از اعضای ارشد طالبان- پس از چندین دهه بازداشت از سوی آمریکا آزاد و وارد کابل شد.

براساس گزارش‌ رسانه‌های دولتی افغانستان، وی یکی از آخرین افغان‌هایی بود که در اردوگاه زندان گوانتانامو نگهداری می‌شدند.

«محمد نعیم» سخنگوی طالبان مستقر در دوحه در پیام توئیتری گفت: «حاجی بشیر پس از دو دهه از زندان آزاد و امروز وارد کابل شد.»

«بشیر نورزی» یکی از رهبران قبایل افغانستان، در سال 2005 به اتهام قاچاق بیش از 50 میلیون دلار هروئین به آمریکا بازداشت شد.

وکیل نورزی بعداً این اتهامات را رد کرد که موکلش فروشنده مواد مخدر است و استدلال کرد که اتهامات باید رد شود زیرا مقامات دولت ایالات متحده او را فریب داده‌اند که او را دستگیر نخواهند کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه این گروه گفت که طالبان روز دوشنبه مهندس آمریکایی، مارک فریچس را در ازای یک رهبر قبیله افغان مرتبط با طالبان که آمریکا از سال 2005 به اتهام مواد مخدر بازداشت کرده بود، آزاد کرد.

امیرخان متقی، سرپرست وزیر امور خارجه در یک کنفرانس خبری گفت که فریچز در میدان هوایی کابل با بشیر نورزی مبادله شد.

فریکس یک مهندس و کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا از ایلینویز است که به مدت یک دهه در افغانستان در پروژه‌های توسعه کار کرده است. او در فوریه سال 2020 ربوده شد.