loader image

جستجو

Iran's deterrence test by Centcom commander

المانیتور:
آزمایش بازدارندگی ایران توسط فرمانده سنتکام

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «المانیتور» در یادداشت تازه خود به بررسی آزمایش بازدارندگی ایران توسط فرمانده سنتکام،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه المانیتور در یادداشت تازه خود به‌قلم «جرد سوبا» نوشت: از آنجایی که پنتاگون تمرکز خود را به چین و روسیه تغییر می‌دهد، رئیس سنتکام در حال انجام آزمایش‌هایی با نظارت بدون سرنشین و هوش مصنوعی برای جبران ردپای کوچک‌تر آمریکا در غرب‌آسیا است.

در یک اتاق کنفرانس در مقر فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، «ژنرال مایکل کوریلا» -فرمانده سنتکام- که بر تمامی نیروهای نظامی آمریکا در غرب‌آسیا نظارت می‌کند، می‌درخشید.

مأموریت سنتکام در مبارزه با گروه‌های جهادی سنی و بازدارندگی از تحریکات ایران، با وجود بودجه و تخصیص سخت‌افزار نظامی در طول دو دهه قبل از جنگ‌های ضد تروریسم در عراق و افغانستان، امروز تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است؛ اما منطقه‌ای که نیروهای کوریلا در آن فعالیت می‌کنند دیگر اولویت استراتژیک اصلی سیاست‌گذاران در واشنگتن نیست.

پنتاگون طی سه سال گذشته، هزاران نیروی خود را از افغانستان، عراق و منطقه خلیج‌فارس، حتی با وجود ادامه حملات مخفیانه ایران به همسایگانش، خارج کرده است.

تحلیلگران و مقامات سابق می‌گویند که این مسئله، همراه با محدودیت‌های جدید در فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای ائتلاف تحت رهبری عربستان، به کاهش اعتماد در میان برخی از شرکای آمریکایی در غرب‌آسیا کمک کرد.

حرکات وروکراتیک سلف کوریلا -ژنرال بازنشسته تفنگداران دریایی- «کنت مک کنزی: کمک کرد تا اطمینان حاصل شود که درخواست‌های او برای پروازهای بمب‌افکن بی-52 و استقرار ناوهای هواپیمابر جهت جلوگیری از حملات ایران و اطمینان بخشی به متحدان در طول سال‌های ترامپ، تأیید شده است.

اما منتقدان می‌گویند این تاکتیک‌ها که کارایی و پایداری آن‌ها حتی در پنتاگون در آن زمان بحث‌برانگیز بود، انتظارات نادرستی را در میان رهبران منطقه ایجاد کرد که اندازه ردپای محلی ارتش آمریکا را با تعهد واشنگتن به مشارکت‌های دفاعی خود، یکی دانسته‌اند.

تصوری که مقامات دولت بایدن تلاش کرده‌اند آن را از بین ببرند.

در اوایل این ماه، مک ‌کنزی تا آنجا پیش رفت که اعتراف کرد که اتکا به نمایش‌های متعارف قدرت برای توقف حملات ایران و نیروهای نیابتی‌اش «شکست خورده است».

«جاناتان لرد» -مدیر برنامه امنیت غرب‌آسیا در مرکز امنیت جدید آمریکا -گفت: «ایرانی‌ها به‌طور کامل همخوانی را درک می‌کنند.»

لرد گفت: «پرواز بمب‌افکن‌های استراتژیک از پایگاه نیروی هوایی ماینت برای اجرای مسیرهایی در امتداد سواحل ایران، تنها به سوق دادن بیشتر ایران به سمت راه‌حل‌های نامتقارن و متمایل شدن آن به سمت نیروهای نیابتی که قابلیت انکار را افزایش می‌دهند، ختم می‌شود.»

با آگاهی از این موضوع، کوریلا و کارکنانش در طول سال گذشته، مسیر جدیدی را طراحی کرده‌اند، مسیری که تلاش می‌کند پدافند هوایی منطقه را با فناوری اسرائیل پیوند دهد تا تهدیدات موشکی و پهپادی تهران را خنثی کند و در عین حال از مقامات جدید کنگره برای وارد کردن قدرت استفاده می‌کند.

حسگرهای بدون سرنشین ساخت آمریکا که به‌صورت تجاری در دسترس هستند و باهوش مصنوعی برای نظارت بر آبراه‌های منطقه، آسمان و مسیرهای قاچاق بیابان مرتبط هستند.

مقامات سنتکام امیدوارند که این رویکرد رهبران، منطقه را متقاعد کند که واشنگتن همچنان می‌تواند راه‌حل‌های دفاعی بهتری نسبت به چین و روسیه ارائه دهد.

با وجود برخورد با کشتی‌های نیروی دریایی ایران در ماه آگوست و سپتامبر سال گذشته، مقامات نیروی دریایی آمریکا اصرار دارند که روش‌های نظارتی که توسط تی‌اف59 هدایت می‌شود، در حال شروع به تأثیرگذاری است.

نیروی دریایی در سپتامبر 2021 پس از آن که فرمانده ناوگان پنجم به مک کنزی توصیه کرد که ناوگان به بخش خصوصی مراجعه کند تا شکاف‌های گشت زنی ائتلاف را در آب‌هایی که توسط قاچاقچیان که برخی از آن‌ها توسط ایران حمایت می‌شوند، برطرف کند.

کوپر در ماه اکتبر به خبرنگاران گفت که بحرین و کویت قصد دارند که پهپادهای دریایی ساخت آمریکا را به دست آورند و ابراز اطمینان کرد که سایر کشورها نیز از آن پیروی خواهند کرد.

در طول سال گذشته، شورای امنیت ملی کاخ سفید در تلاشی مبتکرانه برای خنثی کردن اقدامات کرملین، از طبقه بندی اطلاعات در مورد برنامه‌های جنگی روسیه در اوکراین جلوگیری کرد. از آن زمان سیاست‌گذاران این تاکتیک را برای انتقال صدها پهپاد مسلح ایران به روسیه برای استفاده در جنگ به کار گرفتند.

جاناتان لرد با اشاره به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به المانیتور گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ترجیح می‌دهد با انکار فراوان کارهایش عمل کند.

کوپر در جریان بازدید از پنتاگون در ماه اکتبر به خبرنگاران گفت: «به ازای دلار، ما می‌توانیم پلتفرم‌های بدون سرنشین را مستقر کنیم، می‌توانیم آن را باهوش مصنوعی تلفیق کنیم و واقعاً می‌توانیم درک درستی از آنچه در حال رخ دادن است داشته باشیم.»

تا ماه نوامبر، ارتش از سرهنگ «آدونتیس اتکینز» -رئیس عملیات در فرماندهی سایبری آمریکا- برای رهبری تی‌اف39 خود استفاده کرد.

مقامات دفاعی می‌گویند که جدیدترین واحد مستقر در خارج از پایگاه نیروی هوایی شاو در کارولینای شمالی، با وسایل نقلیه زمینی بدون سرنشین آزمایش خواهند شد. سنسورها و سلاح‌هایی که می‌توانند پهپادهای کوچک را در پایگاه‌های سراسر غرب‌آسیا از کار بیاندازند.