loader image

جستجو

Ingall,,Niger,-,September,2013:,Governmental,Military,Guard,In,North

نشنال اینترست:
آشوب روسیه در غرب آفریقا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشت خود با اشاره به آشوب روسیه در غرب آفریقا، نوشت: مزدوران واگنر در بورکینافاسو، مالی، موزامبیک، سودان و در سرتاسر این قاره مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند و در قاچاق، کارزارهای اطلاعات نادرست، و استخراج منابع طبیعی شرکت کرده‌اند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکزمطالعات سورین، «وسلی هیل» یادداشت خود را در روزنامه «نشنال اینترست» منتشر کرد که در آن آمده است:به نظر می‌رسد که «یوگنی پریگوژین» -سرآشپز کرملین که به فرمانده- تبدیل شده، در حال ایجاد مشکلات در آفریقاست.

رهبر گروه واگنر در 19 جولای در ویدئویی اعلام کرد که نیروهای این گروه باید برای جنگ در آفریقا آماده شوند. این امر با فعالیت‌های قبلی گروه واگنر سازگار است.

مزدوران واگنر در بورکینافاسو، مالی، موزامبیک، سودان و در سرتاسر این قاره مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند و در قاچاق، کارزارهای اطلاعات نادرست، و استخراج منابع طبیعی شرکت کرده‌اند. این عملیات‌های قاچاق برای جنگ روسیه در اوکراین حیاتی بوده است، زیرا درحالی‌که اقتصاد روسیه تحت تحریم‌ها قرار دارد.

مقادیر زیادی طلا و سایر مواد معدنی که واگنر استخراج می‌کند، خزانه‌داری روسیه را سرپا نگه می‌دارد.

چه کودتای اخیر در نیجر فرصت‌های جدیدی را برای نفوذ واگنر ایجاد کند یا نه، این رویداد تأثیرات ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک قابل‌توجهی خواهد داشت.

نیجر محل تولید 5 درصد اورانیوم جهانی است. تولید انرژی اروپا نیز به اورانیوم نیجریه وابسته است.

به گفته آکسفام، «در فرانسه، از هر سه لامپ، یک لامپ به لطف اورانیوم نیجریه روشن می‌شود». با اعلام بسته شدن کامل مرزهای نیجر توسط دولت جدید در نیامی، در صورت عدم ازسرگیری صادرات عادی ظرف چند هفته، بازارهای انرژی اروپا دچار مشکل خواهند شد.

این اولین بار نیست که نیجر دچار اختلافات سیاسی می‌شود. کودتای این هفته پنجمین کودتا از زمان استقلال این کشور از فرانسه در سال 1960 است.

برخی از کودتاها تصرف وقیحانه قدرت توسط ارتش و برخی دیگر دفاع فرضی از دموکراسی بودند. اکنون، هر دو طرف مدعی دفاع از دموکراسی هستند.

بااین‌حال، هرج‌ومرج یکی از ویژگی‌های سیاست روسیه در آفریقا است،

نه یک مشکل. قدرت نرم ضعیف و عقب‌مانده روسیه به این معنی است که می‌تواند در مقایسه با غرب یا چین مزایای دیگری به بازیگران آفریقای جنوب صحرا ارائه دهد.

درنتیجه، زرادخانه خود را به روی هر دو طرف در درگیری‌های مسلحانه در سراسر قاره گشود و امیدوار است که دستاوردهای کوتاه‌مدت استخراج معادن و قاچاق، اقتصاد روسیه را از تأثیر تحریم‌های غرب نجات دهد.

رفتار بی‌رحمانه و خودمحور مسکو در تغییر کلی دیپلماسی روسیه به سمت منطقه از سال 2022 مشهود است.