loader image

جستجو

The beginning of the investigation into the departure of the Biden administration from Afghanistan

سی‌ان‌ان:
آغاز تحقیقات در مورد خروج دولت بایدن از افغانستان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارش اختصاصی از آغاز تحقیقات در مورد خروج دولت بایدن از افغانستان خبر داد .

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،  شبکه خبری سی‌ان‌ان روز جمعه ۲۳ دی‌ماه، در یک گزارش اختصاصی، اعلام کرد که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به رهبری حزب جمهوری‌خواه، روز پنجشنبه، فهرستی از اسناد مهم در مورد خروج آمریکا از افغانستان را از وزارت خارجه این کشور مطالبه کرده است.

این اقدام کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، آغاز رسمی تحقیقاتی است که قرار بود در اوایل سال ۲۰۲۳ برای روشن شدن حواشی «ناکامی دولت بایدن و خروج آشفته» آمریکا از افغانستان، صورت گیرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، «مایکل مک کال» -نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس- و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس، به وزارت خارجه آمریکا تا ۲۶ ژانویه مهلت داده است تا همه مدارک درخواست‌شده را به کمیته تحویل دهد.

مک‌کال در یک نامه ۱۰ صفحه‌ای به وزارت خارجه آمریکا، درخواست کرده است که فهرستی از تمام جلسات بین‌سازمانی مربوط به خروج آمریکا از افغانستان و نیز جزئیات ملاقات‌های افراد دولت بایدن با طالبان از ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون، در اختیار کمیته روابط خارجی قرار گیرد، مسئله‌ای که نه تنها برای مجلس نمایندگان، بلکه برای مردم و سیاستمداران در افغانستان نیز مساله‌‌ای سوال‌برانگیز است.

این نامه علاوه بر کنکاش در برنامه‌ریزی‌های مربوط به خروج و روند خروج، به‌وضوح نشان می‌دهد که کمیته علاقه‌مند به بررسی اثرات پس از خروج است.

سی‌ان‌ان نوشت پرسش‌های مطرح‌شده در این نامه، عبارت‌اند از: «نیت دولت از لغو یا برنامه‌ریزی مجدد [برای] کمک‌های خارجی در افغانستان چیست؟

و رابطه کنونی دولت آمریکا با طالبان چیست؟» در این نامه، همچنین پرسش‌هایی در مورد وضعیت رسیدگی به پرونده‌های درخواست ویزای مهاجرت افغان‌ها به آمریکا مطرح شده است.