loader image

جستجو

America will leave NATO

گاردین:
آمریکا از ناتو خارج خواهد شد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «گاردین» در مقاله تازه خود به نقل از صحبت‌های تند بولتون علیه نامزد اصلی جمهوری خواه ریاست جمهوری در مصاحبه‌ای، نوشت: دونالد ترامپ در صورت پیروزی در ریاست جمهوری موجودیت ناتو را تهدید کرده و آمریکا تقریبا به‌طور قطع از ناتو خارج خواهد شد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه گاردین در مقاله تازه خود به‌قلم «مایا یانگ» نوشت: «جان بولتون» -مشاور سابق امنیت ملی- اظهارات تندی علیه رئیس سابق خود و نامزد اصلی جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری سال 2024 صادر کرد.

بولتون گفت که در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات، آمریکا احتمالاً از ناتو خارج خواهد شد.

بولتون در مصاحبه‌ای با هیل روز پنجشنبه پس از مقاله‌ای که اوایل این هفته نوشت، رفتار ترامپ را «نامنظم، غیرمنطقی و بدون محدودیت» خواند و از سیاست خارجی رئیس‌جمهور سابق انتقاد کرد.

بولتون گفت: دونالد ترامپ واقعاً فلسفه‌ای ندارد، آن‌طور که ما آن را از نظر سیاسی می‌فهمیم. او هنگام تصمیم‌گیری به جهت‌گیری‌های سیاستی فکر نمی‌کند.

بولتون که از ماه آوریل 2018 تا ماه سپتامبر 2019 مشاور امنیت ملی ترامپ بود، همچنین از میراث سیاست خارجی ترامپ در رابطه با ائتلاف انتقاد کرد و در این مصاحبه گفت: «او موجودیت ناتو را تهدید کرد. ما تقریباً به‌طورقطع از ناتو خارج خواهیم شد.»

او همچنین از جمهوری‌خواهانی که ترامپ را به خاطر مواضعش در سیاست خارجی تمجید کرده‌اند، انتقاد کرد.

او گفت: کسانی که این ادعاها را درباره کارهایی که ترامپ در دوره اول ریاست‌جمهوری خود انجام داد را مطرح می‌کنند، واقعاً نمی‌دانند که چگونه به این جایگاه رسیدیم زیرا بسیاری از چیزهایی که اکنون به ترامپ اعتبار می‌دهند، او می‌خواست در جهت مخالف حرکت کند.

در مقاله‌ای که بولتون در روز سه‌شنبه منتشر کرد، او گفت که ترامپ «دانش را نادیده می‌گیرد» و او را متهم کرد که «روابط بین آمریکا و سرزمین‌های خارجی، به‌ویژه دشمنانمان را عمدتاً به‌عنوان مسائل شخصیتی می‌بیند».

بولتون نوشت: «رهبران خارجی، چه دوست و چه دشمن، به‌احتمال‌زیاد او را نادان، بی‌تجربه و فخرفروش می‌بینند که می‌خواهد به بزرگی برسد و به‌شدت مستعد چاپلوسی است.

این ویژگی‌ها در دوره اول ترامپ منبع دائمی ریسک بودند و در دوره دوم نیز این ویژگی‌ها وجود خواهد داشت.»

بولتون ترامپ را به خاطر تصمیم‌گیری‌اش محکوم کرد و گفت: ترامپ علاوه بر اقدام بر اساس اطلاعات، تأمل یا بحث ناکافی، حتی پس از تصمیم‌گیری نیز بی‌عیب است.

وقتی همه‌چیز اشتباه می‌شود، یا زمانی که بعداً نظر خود را تغییر می‌دهد (یک اتفاق رایج)، همیشه سعی می‌کند از تصمیم خود فاصله بگیرد، زیرا از پوشش منفی رسانه‌ای یا انتقاد سیاسی می‌ترسد.

پس از اخراج بولتون در سال 2019، کتابی منتشر کرد که در آن به‌شدت از رهبری ترامپ انتقاد کرد.

در اوایل سال جاری، بولتون نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 را «زهری» برای حزب جمهوری‌خواه خواند.