loader image

جستجو

America should give security guarantees to Saudi Arabia

ویلسون سنتر:
آمریکا باید به عربستان تضمین امنیتی بدهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «ویلسون سنتر» در مقاله‌ای با اشاره به اینکه آمریکا باید به عربستان تضمین امنیتی بدهد، تاکید کرد: آمریکا هرگز به کشور دیگری غیر از 30 عضو ناتو به جز کره جنوبی و ژاپن ضمانت امنیتی ارائه نداده است حتی به اسرائیل، نزدیک‌ترین متحد خود در غرب‌آسیا.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه ویلسون سنتر در مقاله‌ای به‌قلم «دیوید اواتاوای» نوشت: عربستان در یک تغییر قابل توجه در سیاست خارجی خود، در ازای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با اسرائیل، خواستار تضمین رسمی امنیتی از آمریکا است.

این تقاضا نشان‌دهنده یک چهره قابل توجه در نگرش این کشور است، زیرا عربستان مدت طولانی است که به‌دنبال حفظ وابستگی خود به آمریکا برای امنیت خود است.

آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم، شریک امنیتی و منبع اصلی تسلیحات عربستان بوده است و 140 میلیارد دلار کمک نظامی به آن ارائه کرده است.

با این حال، دو کشور هرگز یک معاهده دفاعی نداشته‌اند و نه آمریکا هرگز هیچ‌گونه تضمین امنیتی به آن ارائه نکرده است.

اینکه چگونه عربستان امیدوار است خود را، هم غیرمتعهد و هم ‌‌به‌طور رسمی با یک توافق امنیتی به آمریکا وابسته نشان دهد، مشخص نیست.

همچنین مشخص نیست که چنین توافقی از نظر واکنش نظامی آمریکا به آنچه که خود عربستانی‌ها حمله خارجی اعلام می‌کنند، شامل چه مواردی می‌شود. همچنین ناشناخته است که آیا عربستان به نوبه خود اجازه حضور نظامی دائمی آمریکا را خواهد داد که قبلاً آن را ممنوع کرده بود یا خیر.

شاهزاده «محمد بن سلمان» -ولیعهد عربستان- حتی با گسترش روابط اقتصادی و سیاسی عربستان با روسیه و چین، به‌دنبال تضمین امنیتی است.

او همچنین بی‌طرفی عربستان را در مورد تهاجم روسیه به اوکراین در قبال درخواست‌های بایدن برای حمایت عربستان از آرمان اوکراین حفظ می‌کند.

در همین حال، او در حال بررسی دعوتی برای پیوستن به ائتلاف موسوم به بریکس است که توسط برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شده است و تلاش می‌کند با تسلط آمریکا بر اقتصاد جهانی مخالفت کند.

حتی جالب‌تر، به نظر می‌رسد کمتر از هر زمان دیگری در تاریخ اخیر غرب‌آسیا نیاز به چنین تضمینی وجود داشته باشد.

جنگ دیگر اعراب و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) غیرقابل بحث به نظر می‌رسد و چهار کشور عربی امارات، بحرین، مراکش و سودان، از سال 2020 ‌‌به‌طور رسمی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  را به رسمیت شناخته‌اند. مصر و اردن مدت‌ها پیش این کار را انجام دادند.

عربستان حتی پس از هفت سال درگیری و خونریزی مداوم بین دو کشور، روابط دیپلماتیک خود را با ایران، دشمن اصلی و رقیبش برای برتری در منطقه، بازگشایی کرده است.

عربستانی‌ها در سال 2016 پس از برکناری سفارت این کشور در تهران به انتقام اعدام یکی از روحانیون شیعه توسط عربستان، روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند. در ماه مارس، این دو کشور تصمیم گرفتند روابط خود را عادی کنند.

آمریکا هرگز به کشور دیگری غیر از 30 عضو ناتو به جز کره جنوبی و ژاپن ضمانت امنیتی ارائه نداده است حتی به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ، نزدیک‌ترین متحد خود در غرب‌آسیا.

اکنون گزارش شده است که عربستان خواستار یک معاهده رسمی دفاعی متقابل است که به تصویب سنا نیاز دارد، یک تعهد مشکوک.

برای دهه‌ها، عربستانی‌ها به دلیل ترس از واکنش شدید تشکیلات مذهبی وهابی فوق‌العاده محافظه‌کار، از تلاش‌های آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی یا حضور نظامی دائمی در این کشور جلوگیری کرده‌اند.

عربستانی‌ها از مدت‌ها پیش آرزوی چتر امنیتی آمریکا را داشتند، اما آن را «حتمی» می‌خواستند، به این معنی که قابل مشاهده نیست، بلکه در فراخوانی برای دفاع از خانواده حاکم عربستانی در برابر تجاوزات خارجی است.

جنگ خلیج‌فارس در سال‌های 1990 تا 1991 نشان داد که عربستانی‌ها برای اجتناب از هرگونه توافق دفاعی رسمی با آمریکا، مایل بودند تا به چه اندازه پیش بروند.