loader image

جستجو

America needs a better strategy to deter Iran

فارن افرز:
آمریکا به استراتژی بهتری برای بازدارندگی ایران نیاز دارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» با اشاره به اینکه آمریکا به استراتژی بهتری برای بازدارندگی ایران نیاز دارد، نوشت: واشنگتن باید به ایران هشدار دهد و جامعه بین‌المللی را شرط کند که در صورت تشخیص حرکت به سمت سلاح هسته‌ای، با تمام ابزارهای مناسب پاسخ خواهند داد.

فهرست مطالب

به‌‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن افرز در یادداشتی به‌قلم «دنیس راس» نوشت:  واضح است که اگر توافقی وجود نداشته باشد، یا اگر ایران به عنوان بخشی از استراتژی مذاکره‌اش شروع به تقویت برنامه هسته‌ای خود کند، آمریکا به استراتژی بهتری برای بازدارندگی تهران نیاز خواهد داشت.

پس از برداشته شدن تحریم‌های مربوط به توافق سال 2015، ایران نیاز چندانی به توافق بعدی نخواهد داشت، مانند توافق «طولانی‌تر و قوی‌تر» که دولت بایدن قبلاً از آن حمایت می‌کرد.

علاوه بر این، مفاد کلیدی توافق سال 2015 در سال 2030 «غروب» خواهد شد و ایران را بدون محدودیت در اندازه زیرساخت‌های هسته‌ای، تعداد یا کیفیت سانتریفیوژها، یا سطح غنی‌سازی‌اش باقی می‌گذارد.

برای بهبود بازدارندگی آمریکا در درازمدت، واشنگتن باید علناً اعلام کند که تهران در صورت ادامه مسیر فعلی خود چه چیزی را از دست خواهد داد و از تغییر مسیر چه چیزی به دست خواهد آورد. هدف باید احیای هراس ایران از اقدام نظامی ‌آمریکا باشد.

واشنگتن برای بازدارندگی ایران از پیشبرد برنامه هسته‌ای خود و دنبال کردن سیاست‌های مخرب منطقه‌ای، به یک استراتژی یکپارچه نیاز دارد که از ابزارهای سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، اطلاعاتی، سایبری و نظامی ‌استفاده کند.

همچنین باید وضعیت خود را نه تنها در خلوت بلکه در عموم نیز مشخص کند. واشنگتن باید به ایران هشدار دهد و جامعه بین‌المللی را شرط کند که در صورت تشخیص حرکت به سمت سلاح هسته‌ای، با تمام ابزارهای مناسب پاسخ خواهند داد.

علاوه بر این، منزوی نگه داشتن ایران از نظر سیاسی نیز مهم است. رهبران ایران کشور خود را شبیه کره شمالی نمی‌دانند. از نظرشان آن‌ها، وارث یک تمدن بزرگ هستند، نه یک پادشاهی زاهد.

آمریکا، اول باید به فرماندهی مرکزی آمریکا دستور دهد که تمریناتی را، هم به تنهایی و هم با متحدانش در غرب‌آسیا، برای تمرین حملات هوا به زمین به اهداف سخت انجام دهد.

دوم، باید تمرین‌هایی را اجرا کند که در آن هواپیماهای اسرائیلی را سوخت‌گیری کند.

در نهایت، برای اعتبار بیشتر به سیاست اعلامی‌ خود، آمریکا باید کمک نظامی ‌بیشتری به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) ارائه کند.

در زمانی که بسیاری از دوستان آمریکا در غرب‌آسیا نگران هستند که آمریکا در حال خروج از منطقه است، ادغام دفاعی یکی از راه‌های اطمینان دادن به آن‌ها و حفظ واشنگتن در منطقه است. در نهایت، آمریکا باید آماده پاسخگویی قوی‌تر به حملات نیروهای نیابتی ایران به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه باشد.