loader image

جستجو

What is America's problem in Africa

نشنال اینترست:
آمریکا در آفریقا چه معضلی دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در گزارش تازه خود با اشاره به  وضعیت دشوار واشنگتن در آفریقا به دلیل رقابت ژئوپلیتیکی، نوشت: در منطقه ساحل عاج، آمریکا به‌عنوان یک قربانی دیده می‌شود که در آتش خشم و خصومت علیه غرب و بیگانگان شرور گرفتار شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در گزارش تازه خود به‌قلم «ابنزر اوباداره» نوشت: به دلیل واکنش غیرمنتظره به جنگ روسیه و اوکراین، آمریکا با فشار قابل‌توجهی برای بازبینی سیاست خارجی خود در آفریقا مواجه است.

آمریکا با تحقیر و اخراج از پایگاه‌های نظامی در کشورهایی مانند چاد و نیجر که زمانی آن‌ها را متحدان اصلی ضدشورش می‌دانست، مواجه شده است.

این منجر به خشم و خصومت نسبت به غرب و بیگانگان شرور و «استعمارگران» شده است.

در منطقه ساحل عاج، آمریکا به‌عنوان یک قربانی دیده می‌شود که در آتش خشم و خصومت علیه غرب و بیگانگان شرور گرفتار شده است.

وضعیت دشوار واشنگتن در آفریقا به دلیل رقابت ژئوپلیتیکی، به‌ویژه روسیه و چین، پیچیده‌تر شده است.

در پشت جریان افزایش احساسات ضد غربی، روسیه و چین موفق به تحکیم اتحادهای نظامی و امنیتی خودشان شده‌اند

. از سال 2013، پکن میلیاردها دلار وام دوجانبه را به پروژه‌های زیرساختی بزرگ در 53 کشور ارائه داده است و گسترش روسیه در سراسر آفریقا عمدتاً شامل همکاری نظامی بین گروه‌های مزدور و رهبران مختلف آفریقایی است.

آمریکا باید محدودکردن پیشروی روسیه و چین را با متحدانی که همچنان برای منافع دیپلماتیک و امنیتی درازمدت واشنگتن در منطقه حیاتی هستند، متعادل کند.

آخرین استراتژی آمریکا در قبال کشورهای جنوب صحرای آفریقا به آگاهی آمریکا اشاره می‌کند که اکنون در یک محیط استراتژیک تغییریافته عمل می‌کند.

آمریکا با تهدیدات بی‌سابقه‌ای مواجه است و به اهداف و رویکردهای جدید نیاز دارد. یکی از پیشنهادهای رایج این است که آمریکا اساساً باید حق نسخه‌برداری استراتژیک رقابت را نقض کند و رویکرد خود را به‌طور عمده اتخاذ کند.

آمریکا می‌تواند با تمرکز بر نیازهای امنیتی کشورهای آفریقایی و نادیده‌گرفتن حقوق بشر و نگرانی‌های مرتبط با آن به اهدافش برسد.

آمریکا باید محیط استراتژیک جدید در آفریقا را به‌عنوان یک چالش و همچنین فرصتی برای قراردادن نور اخلاقی بین خود و رقابت ژئوپلیتیکی در منطقه بشناسد.

به‌جای ارائه نسخه دلپذیرتر از آنچه چین یا روسیه در تلاش برای فروش هستند، آمریکا باید لیبرالیسم را دوچندان کند و درعین‌حال فرصت‌ها و اتحادهای جدید در سطوح مختلف ملی، آموزشی و سیاسی را بررسی کند.

آمریکا با بیان مجدد لیبرال دموکراسی، خود را متعهد به دفاع از بسیاری از دموکراسی‌های درگیر منطقه آفریقا می‌کند.

در حمایت از رژیم‌های معیوب در غنا، نیجریه، سنگال و غیره، آمریکا باید نشان دهد که برای همه در رساندنشان به کمال تلاش می‌کند. به‌هرحال، سازگاری آن باید شامل باز گذاشتن درب پشتی برای مشورت با برخی از رژیم‌های مرتد باشد که دیر یا زود، ناگزیر از شیطنت‌های روسی و چینی خواهند شد.

انصافاً، شایان ذکر است که واشنگتن تنها کسی نیست که در مورد آفریقا یا در آفریقا تصمیم می‌گیرد.

آمریکا، مانند فرانسه، بریتانیا، و دیگر اعضای کلیدی ائتلاف غربی، در لحظه شک و تردید دوباره در مورد سلامت و جهانی بودن ارزش‌های لیبرال مانند آزادی فردی، آزادی بیان، آزادی مطبوعات، با آزمون صداقت روبرو هستند.

در همکاری با این کشورها، آمریکا باید بدون عذرخواهی، پرچم لیبرال دموکراسی را به اهتزاز درآورد.