loader image

جستجو

America will not lose in soft power competition with China

فارن پالیسی:
آمریکا در رقابت قدرت نرم با چین نمی‌بازد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در یادداشی با اشاره به اینکه آمریکا می‌تواند از طریق سه اقدام کلیدی در رقابت قدرت نرم پیروز شود، تاکید کرد: دولت بایدن گام‌های بلندی در به ‌کارگیری قدرت نرم برای پیشبرد این اهداف برداشته است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن پالیسی در یادداشتی به‌قلم «راجا کریشنامورثی» نوشت: خارج از سالن‌های سازمان ملل متحد و اجلاس سران گروه 20 دهلی‌نو، ماه پرکاری برای دیپلماسی بود.

در اوایل این ماه، «جو بایدن» سفر سریع خود را به هانوی پایان داد و در آنجا با «وو وان ثونگ»، رئیس‌جمهور ویتنام دیدار کرد.

در حالی که چین «شی جین پینگ» از رهبران ونزوئلا، کامبوج و زامبیا در پکن استقبال کرد. این تنش‌ها بی هدف نیستند.

در رقابت استراتژیک ما با چین، فرصت‌های عکاسی، نفوذ در نهادهای چندجانبه و روابط دوجانبه به اندازه موشک‌های بالستیک و ناوهای هواپیمابر مهم شده‌اند.

واشنگتن در یک رقابت قدرت نرم قرار دارد و باید پیروز شود.

قدرت نرم، مفهومی که اولین بار توسط جوزف اس. نای جونیور در فارن پالیسی در سال 1990 رایج شد، توانایی اعمال نفوذ از طریق فرهنگ، ارزش‌ها و سیاست خارجی را توصیف می‌کند و هر بخش از رقابت آمریکا و چین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

‌‌به‌عنوان عضو رده‌بندی کمیته منتخب مجلس در مورد رقابت استراتژیک بین آمریکا و حزب کمونیست چین، من اهمیت بهبود و اعمال قدرت نرم خود را دیده‌ام که در هر جلسه و جلسات توجیهی، سخنی رایج است.

ما می‌توانیم از طریق سه اقدام کلیدی در رقابت قدرت نرم پیروز شویم: با تبدیل کردن قدرت نرم به بخشی کلیدی از پیگیری منافع استراتژیک خود، حفاظت از بودجه حیاتی از سیاست‌های حزبی و تمرکز بر نقاط قوت آمریکا و شناخت نقاط ضعف خود.

اول، وقتی صحبت از تبدیل قدرت نرم به بخشی جدایی‌ناپذیر از استراتژی آمریکا می‌شود، ما به سادگی نمی‌توانیم آن را بدون متحدان و شرکا انجام دهیم. ‌‌

به‌عنوان مثال، علاقه آمریکا به تقویت امنیت و ثبات در اقیانوس هند و اقیانوس آرام با جلوگیری از تهاجم چین در تنگه تایوان و دریای چین جنوبی ‌‌‌می‌باشد.

دولت بایدن از طریق یک سری اقدامات قدرت نرم، مانند ارتقای روابط با ویتنام، تقویت همکاری‌های سه‌جانبه بین آمریکا، ژاپن و کره جنوبی، تقویت اتحاد آمریکا و فیلیپین و توسعه، پیشرفت‌های باورنکردنی در جهت این هدف داشته است.

به‌طور مشابه، برای آمریکا ضروری است که زنجیره‌های تأمین خود را متنوع کند و از مردم آمریکا در برابر اتکای بیش از حد به چین و محیط تجاری پرخطر و غیرقابل ‌پیش‌بینی آن محافظت کند.

مجدداً، دولت بایدن گام‌های بلندی در به ‌کارگیری قدرت نرم برای پیشبرد این هدف برداشته است.

سفر بایدن به ویتنام مشارکت جدیدی را برای بررسی فرصت‌های زنجیره تأمین نیمه‌هادی آغاز کرد.

مشارکت برای زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری جهانی به رهبری آمریکا، ابتکار زیربنایی شاخص گروه 7، در حال بسیج 30 میلیارد دلاری در تأمین مالی زیرساخت‌ها است و در عین حال رهبران جدید بخش خصوصی را پای میز مذاکره می‌آورد و شرایط را برای باز کردن میلیاردها سرمایه‌گذاری دیگر ایجاد می‌کند.

اتخاذ رویکردی چندجانبه برای رقابت دوجانبه تاکنون مؤثر بوده است و ما باید بر روی آن کار کنیم.

ما می‌توانیم این کار را با یافتن زمینه‌های مشترک در مورد رویکردهای سرمایه‌گذاری خارجی در چین، اجرای حقوق بشر در مواجهه با نسل‌کشی مداوم اویغورها و قوانین جهانی برای داده‌ها و حریم خصوصی انجام دهیم که همه این‌ها نه تنها برای مقابله با اقدامات چین مهم هستند، بلکه برای بالا بردن استانداردهای جهانی و تعیین سرعت برای آینده نیز حیاتی هستند.

دوم، برای پیروزی موثر در این رقابت قدرت نرم، باید اطمینان حاصل کنیم که همه افراد حاضر در خط مقدم با مخالفت با کاهش شدید بودجه که توانایی رهبری ما را تضعیف می‌کند، کاملاً حمایت می‌شوند.

هر سال در کنگره، قانون مجوز دفاع ملی که مجوز برنامه‌های نظامی ما را می‌دهد، ‌‌به‌عنوان یک لایحه باید تصویب در نظر گرفته می‌شود.

در واقع، لوایح تخصیصی که برای تأمین مالی این قانون تصویب می‌شود، اغلب از حد درخواستی رئیس‌جمهور فراتر می‌رود. به‌طور خلاصه: ما با قدرت سخت همان‌طور که اولویت دارد رفتار می‌کنیم.

متأسفانه، برنامه‌های قدرت نرم که توسط آژانس‌هایی مانند آمریکا اجرا می‌شوند.

آژانس توسعه بین‌المللی شرکت مالی توسعه و آمریکا آژانس برای رسانه‌های جهانی با برخی از اعضای حزب جمهوری‌خواه برخورد یکسانی ندارد و اغلب ‌‌به‌عنوان پنجه‌های سیاسی در فرآیند مذاکره دیده می‌شود.

از پیشروی مبادلات مردم به مردم گرفته تا اجرای برنامه‌های مبارزه با بحران آب‌وهوا، دیپلمات‌ها، افسران تجاری، رهبران توسعه و بسیاری دیگر، بزرگ‌ترین دارایی‌های قدرت نرم ما را در رقابت با چین در سراسر هند-آرام، آفریقا و آمریکای لاتین نشان می‌دهند.

در نهایت، برای پیروزی در این رقابت قدرت نرم، باید روی نقاط قوت خود تمرکز کنیم.

نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات پیو از مردم 23 کشور در سراسر جهان، از جمله هند، اندونزی و نیجریه، نشان می‌دهد که رهبری، نوآوری و فرهنگ آمریکا نقاط قوت باورنکردنی هستند.

آمریکا ‌‌به‌عنوان یک نیروی شایسته در نظر گرفته می‌شود، به‌طوری که 61 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پاسخ دادند که این کشور به صلح و ثبات در سراسر جهان کمک می‌کند.