loader image

جستجو

Will America reduce Iran's crude oil exports

اویل پرایس:
آمریکا صادرات نفت خام ایران را کاهش خواهد داد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «اویل پرایس» در یادداشت خود با اشاره به حمله حماس به اسرائیل، به بررسی این سوال پرداخت که آیا آمریکا صادرات نفت خام ایران را کاهش خواهد داد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه اویل پرایس در یادداشت خود به‌قلم «سیمون واتکینز» نوشت: درخواست‌هایی از جو بایدن، برای محدود کردن صادرات پر سود نفت و گاز از ایران صورت گرفته است که به طور گسترده گمان می‌رود که نقش کلیدی در حملات روز 7 اکتبر گروه سیاسی و نظامی فلسطینی حماس به اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  داشته است.

برخی، مانند «لیندسی گراهام» -سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکا- حتی پیشنهاد کرده‌اند که آمریکا و اسرائیل زیرساخت‌های نفتی ایران را به طور کامل نابود کنند.

او تأکید کرد: «بدون نفت، آن‌ها [ایرانی‌ها] پول ندارند و بدون پول، تروریسم بزرگ‌ترین منفعت خود را از دست می‌دهد».

افزایش قیمت نفت و گاز از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته باعث افزایش شدید تورم و نرخ‌های بهره موردنیاز برای مبارزه با آن در آمریکا و بسیاری از متحدان اصلی آن شده است.

همان‌طور که اویل پرایس از اوایل ماه جولای تأکید کرده است، تلاش‌های طولانی‌‌‌مدت برای مذاکره و اجرای نسخه جدید و مصالحه‌آمیز برجام به مراحل نهایی خود برای رسیدن به توافق رسیده است.

از قضا، با توجه به حملات روز 7 اکتبر و رویدادهای جاری، هدف اصلی توافق جدید در طرف آمریکا این بود که اطمینان حاصل شود که اسرائیل به طور یک‌جانبه حملاتی را به تأسیسات هسته‌ای هنوز موجود و بسیار شلوغ ایران انجام نمی‌دهد.

واشنگتن بر این باور بود که چنین حملاتی منجر به واکنش گسترده ایران می‌شود که به نوبه خود می‌تواند منجر به درگیری گسترده‌تر بین اسرائیل و چندین کشور عربی و همچنین ایران شود.

هم آزاد‌سازی 6 میلیارد دلار آمریکا و هم توافق نهایی برجام جدید در حال حاضر پس از حملات روز 7 اکتبر در حالت وقفه مبهم قرار دارند.

با این حال، جالب است که جریان نفت و گاز از ایران بی‌تأثیر باقی می‌ماند، زیرا آمریکا جمهوری اسلامی را مسئول حملات حماس به اسرائیل(رژیم صهیونیستی)   نمی‌داند.

در واقع، «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه آمریکا- به صراحت گفته است: وقتی صحبت از این حمله خاص [7 اکتبر توسط حماس به اسرائیل] می‌شود، در این لحظه، ما مدرک مستقیمی مبنی بر دست داشتن ایران در این حمله نداریم.