loader image

جستجو

America has put our most important ally in the region in trouble

مرکز آمریکایی حقوق و عدالت:
آمریکا مهم‌ترین متحد ما در منطقه را به دردسر انداخته است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «مرکز آمریکایی حقوق و عدالت» نوشت: توافق جدید با ایران حاوی همان ضعف‌های برجام اصلی است و مانع از تعهد این کشور به تروریسم و نابودی اسرائیل از طریق دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نمی‌شود، بلکه صرفا باعث به تاخیر افتادن این موضوع می‌شود.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ موسسه مرکز آمریکایی حقوق و عدالت مقاله‌ای به‌قلم «وزلی اسمیت» منتشر کرد که در آن امده است: دولت بایدن باعث دردسر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، مهم‌ترین متحد ما در غرب آسیا شده و امنیت و موجودیت آن را به خطر انداخته است.

توافق هسته‌ای ایران (برجام) به‌تازگی مورد بازنگری قرار گرفته و احتمالا طی چند روز آینده امضا خواهد شد.

نقاط ضعف توافق اولیه هنوز به قوت خود باقی است و احتمالا چند امتیاز شوم دیگر در این سند به ایرانی‌ها داده خواهد شد.

گزارش‌ رسانه‌ها حاکیست یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، طی چند روز گذشته سعی کرده بود تا با جو بایدن تماسی داشته باشد. بایدن به تماس‌های تلفنی لاپید پاسخ نداده است. چند روزی است که «ایال هولاتا» مشاور امنیت ملی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- برای دیدار با مقامات آمریکا در واشنگتن به سر می‌برد، اما دیدار هولاتا با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، به دلیل «مشکلاتی در برنامه» لغو شد.

سازمان‌های دفاعی و اطلاعاتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مدام مدارک و اسناد غیرقابل انکاری ارائه می‌دهند که طبق آن‌ها، توافق هسته‌ای ایران موضوعی ساختگی و بزرگ‌ترین کلاهبرداری ژئوپلیتیک در طول سا‌ل‌های آینده است.

قصد دولت بایدن این است که به واسطه این واقعیت‌ها سردر گم نشود و با وجود این حقایق برجسته، مصمم است مجددا به برجام وارد شود.

تاریخ 43 ساله جمهوری اسلامی احتمالا نشانه‌‌ای است مبنی بر اینکه بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان است، به کار مخفیانه خود بر روی تسلیحات هسته‌ای ادامه خواهد داد و از صدها میلیارد دلاری که از طریق این توافق به دست می‌آورد، برای حمایت مالی از شبکه‌های ترورش در سرتاسر غرب آسیا استفاده خواهد نمود.

چهار رئیس‌جمهور اخیر آمریکا قول داده‌اند که ایران اجازه نخواهد یافت به تسلیحات هسته‌ای دسترسی داشته باشد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نیز به احتمال زیاد آمادگی برای استفاده از نیروی نظامی را دارد تا مانع دستیابی ایران به اهداف شرورانه‌اش شود.

مخلص کلام این است: توافق جدید با ایران حاوی همان ضعف‌های برجام اصلی است و مانع از تعهد این کشور به تروریسم و نابودی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از طریق دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نمی‌شود، بلکه صرفا باعث به تاخیر افتادن این موضوع می‌شود.

به‌عنوان مثال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همین حالا می‌گوید که ایران اورانیومی بیشتر از مقدار کافی برای ساخت یک بمب در اختیار دارد.

مانع موقتی این است که اورانیوم غنی‌شده ایران در سطح 60 درصد و اروانیوم در سطح تسلیحاتی 90 درصد است، اما کارشناسان اتفاق نظر دارند به اینکه ایران سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای را با نقض آشکار برجام نخستین به دست آورده و می‌تواند در مدت زمان کوتاهی و شاید طی چند هفته به این سطح تسلیحاتی برسد.

هم‌چنین، ایران از پاسخ دادن به این سوال آژانس خودداری کرده که چگونه بقایای هسته‌ای در سه مرکز اعلام‌نشده این کشور یافت شده است.

توافق جدید به برنامه موشک بالستیک ایران یا تعهد این کشور به تروریسم و بی‌ثباتی در دیگر کشورهای منطقه از جمله متحدین عرب ما در خلیج‌فارس کاری ندارد.

دولت بایدن می‌تواند مسیر فعلی را تغییر داده و آن را همین حالا متوقف کند، اما بعید است که بایدن چنین تمایلی داشته باشد، حتی اگر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، مصر، اردن، بحرین، عربستان، امارات، کویت، عمان، قطر و اکثر مردم عراق خواهان خروج آمریکا از مذاکراتی باشند که امتیازاتی به ایران می‌دهد. آن‌ها به درستی از ایران مسلح به تسلیحات هسته‌ای می‌ترسند. گذشته از هر چیز، آن‌ها در همسایگی با ایران زندگی می‌کنند.