loader image

جستجو

America lost its influence in Niger

ایست افریکن:
آمریکا نفوذ خود در نیجر را از دست داد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «ایست افریکن» در یادداشتی با اشاره به ادعای نیجر به پایان توافقنامه همکاری نظامی با واشنگتن، تاکید کرد: شورای ملی نتوانسته است به تفاهمی برسد که به آمریکا اجازه دهد حضور نظامی‌اش را در نیجر حفظ کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه ایست افریکن در یادداشتی نوشت: در حالی که واشنگتن در حال آماده شدن برای کنار گذاشتن موقعیت استراتژیک خود در ساحل، جایی که روسیه و ایران در حال به دست آوردن میدان قدرت هستند، یک هیئت آمریکایی در حال گفت‌وگو درباره خروج نیروهایش از نیجر است.

درخواست برای خروج نیروهای آمریکایی پس از آن مطرح شد که نیروهای فرانسوی نیز در سال گذشته توسط ژنرال‌های حاکم جدید نیجر پس از کودتای جولای مجبور به عقب‌نشینی شدند.

نیجر در ماه مارس اعلام کرد که به توافقنامه همکاری نظامی با واشنگتن پایان می‌دهد و مدعی شد که حضور سربازان آمریکایی اکنون «غیرقانونی» است و نمی‌تواند بیش از این اقدامات آمریکا در خاک این کشور را تحمل کند.

نیجر با داشتن یک پایگاه اصلی از پهپادهای آمریکایی در نزدیکی شهر شمالی آگادز که هزینه ساخت آن 100 میلیون دلار گزارش شده، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های استراتژیک آمریکا در آفریقاست و همچنین یک پایگاه کلیدی برای عملیات ضد تروریسم در غرب آفریقا بوده است.

از سال 2019، واشنگتن از پهپادها و هواپیماهایش برای انجام مأموریت‌های نظارتی در حومه آگادز و هرازگاهی بیش از مرزهای این منطقه استفاده کرده است.

این مأموریت‌ها منطقه وسیعی را در بر می‌گیرد که در آن گروه‌های مسلح، به‌ویژه گروه‌های جهادی و افراطی فعالیت می‌کنند و از این طریق آن‌ها شناسایی می‌شدند؛ این گروه‌ها همچنین به انجام قاچاق مواد مخدر، انسان و اسلحه نیز مشغول بودند.

پهپادهای «ریپر» خدمات نظامی آمریکا تا مرزهای همسایه این کشور؛ لیبی، چاد، نیجریه و مالی پرواز می‌کنند و توانایی‌های نظارت هوایی محدودی دارند.

نیجر پس از ابراز نگرانی از حضور واشنگتن و تاثیر آن در روابط «بالقوه» بین این کشور و روسیه و ایران، خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «شورای ملی نتوانسته است به تفاهمی برسد که به آمریکا اجازه دهد حضور نظامی‌اش را در نیجر حفظ کند.»

او همچنین افزود: «ما در حال حاضر با شورای ملی مشترک نیجر و آمریکا کار می‌کنیم تا نیروهای آمریکایی را به شیوه‌ای درست و سنجیده از این کشور خارج کنیم.»

هنگامی که از پاتل در مورد جدول زمانی برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی پرسیده شد، پاتل گفت: «در حال حاضر هیچ طرح اساسی مشخص نیست، زیرا تصور می‌کنم که این گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت.»

به‌دنبال کودتای نظامی نیجر و جدایی متعاقب آن از کشورهای غربی، نیامی ترجیح داد روابط خود را با روسیه تقویت کند؛

این دقیقاً همان اقدامی است که توسط حکومت‌ نظامی همسایه آن به رهبری بورکینافاسو و مالی دنبال شد.

ایران در تقویت روابط خود با نیجر به خط‌مشی روسیه پیوست. این کشور آسیایی در ماه‌های اخیر ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را به میزان ‌قابل‌توجهی افزایش داده است و می‌تواند در این خصوص با نیجر مراودات خوبی داشته باشد.

«علی ماهامن لمینه زین» -نخست‌وزیر نیجر- در مصاحبه‌ای با واشنگتن‌پست که در ماه جاری منتشر شد، گفت که یک مقام آمریکایی، نیامی را تهدید کرده است که در صورت امضای توافقنامه فروش اورانیوم تولیدی خود به ایران، تحریم خواهد شد.

او در این خصوص گفت که «هنوز هیچ قراردادی» در مورد تولید و فروش اورانیوم با ایران امضا نشده است.

زین گفت: «آمریکایی‌ها در خاک ما ماندند و هیچ کاری انجام ندادند، در حالی که تروریست‌ها مردم را قتل‌عام می‌کردند و شهرها را می‌سوزاندند.»

تعداد سربازان آمریکایی مستقر در نیجر تا پایان سال 2023 به 650 نفر و همچنین صدها پیمانکار تخمین زده می‌شود. برخی از نیروها در پایگاه هوایی نیامی در پایتخت حضور دارند و برخی دیگر به همراه سایر نیروهای خارجی در پایگاه آگادز مستقر هستند.

پس از کودتای نیجر، آمریکا برخی از نیروهای خود را از نیامی به آگادز جابجا کرد که به گفته خودش اقدامی پیشگیرانه بود.

قبل از کودتای نیجر، نیروهای ویژه آمریکا در کنار ارتش نیجر برای مبارزه با گروه‌های جهادی کار می‌کردند

. واشنگتن تمام همکاری‌های نظامی خود را پس از تسلط عبدالحامنه چیانی، رهبر حکومت نظامی و رئیس شورای ملی به حالت تعلیق درآورد.

در ماه اکتبر سال 2017، چهار سرباز آمریکایی و پنج سرباز نیجری در یک کمین توسط گروه داعش در روستای تونگو در نزدیکی مرز مالی کشته شدند.

پهپادهای آمریکایی همچنین در جنگ‌های ارتش نیجر علیه بوکوحرام و شبهه‌نظامیان داعش در غرب آفریقا در جنوب شرقی این کشور کمک می‌کردند.

به گفته وزارت دفاع، در ماه سپتامبر، عملیات اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی آمریکا صرفاً برای محافظت از نیروهای آمریکایی از سر گرفته شد و هیچ قصد دیگری در انجام این عملیات لحاظ نشده بود.

افکار عمومی نیجر مدت‌هاست که با حضور نیروهای خارجی مخالف بوده‌اند. بر اساس یک نظرسنجی در سال 2022، حدود دو سوم از مردم نیجریه با استفاده دولت از نیروهای نظامی خارجی برای تأمین امنیت کشور مخالف بودند و برای حل این موضوع تمایل به استفاده از نیروی داخلی بوده‌اند.

«آمودی آراندیشو» رهبر جامعه مدنی نیجریه به یک خبرگزاری فرانسوی گفت: که «از نظر امنیتی، حضور آمریکایی‌ها در منطقه آگادز هیچ فایده‌ای برای ثبات این منطقه ندارد.»