loader image

جستجو

America still has an inflation problem

اکونومیست:
آمریکا همچنان مشکل تورم دارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «اکونومیست» در یادداشت خود با اشاره به اینکه آمریکا همچنان مشکل تورم دارد،‌ نوشت: قیمت‌های اصلی در طول ماه 6/0 درصد افزایش یافت که دو برابر پیش‌بینی 3/0 درصد بود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه اکونومیست در یادداشت خود اعلام کرد: امید بود که آخرین گزارش تورم آمریکا خبرهای خوبی به همراه داشته باشد. تورم سالانه از اوج 9.1 درصدی که در ژوئن ثبت شده بود در حال کاهش است.

اسناد منتشر شده در 13 سپتامبر کاهش دیگری را در نرخ سرفصل سالانه به 8.3 درصد در ماه آگوست نشان داد.

اما قیمت‌های اصلی در طول ماه 6/0 درصد افزایش یافت که دو برابر پیش‌بینی 3/0 درصد بود.

این خبر به شدت بازارها را تحت تاثیر قرار داد: شاخص سهام S&P 500 با نگرانی سرمایه‌گذاران مبنی بر اینکه فدرال رزرو مجبور به افزایش شدیدتر و سریع تر نرخ‌ها برای آرام کردن اقتصاد شود، 4.4 درصد کاهش یافت.

سرمایه‌گذاران به دلیل نوسانات بزرگ در قیمت انرژی بر تورم اصلی متمرکز هستند. قیمت نفت خام نسبت به اوج خود در اوایل ماه ژوئن یک چهارم کاهش یافته است.

با نگاهی به تفکیک داده‌های قیمت ماه آگوست، انرژی نرخ تورم ماهانه را نزدیک به نیم درصد کاهش داد.

اما اجزای دیگر، غذا، کالاها و به ویژه خدماتی مانند اجاره، قیمت ‌ها را بالا بردند.

اگر نرخ تورم اصلی آگوست برای یک سال کامل حفظ شود، به معنای نرخ سالانه 7.4 درصد خواهد بود که بسیار بالاتر از هدف فدرال رزرو 2 درصد است.

سرمایه‌گذاران بر این باورند که فدرال رزرو سومین افزایش متوالی سه چهارم نرخ بهره خود را در نشست خود در اواخر این ماه انتخاب خواهد کرد که تهاجمی‌ترین سرعت انقباض در چهار دهه اخیر را رقم خواهد زد.

آن‌ها ممکن است پا را فراتر بگذارند و نرخ‌ها را یک درصد کامل افزایش دهند. یکی از عوامل مهم در توضیح تداوم تورم اصلی بالا، انقباض در بازار کار است.

با وجود تقریباً دو شغل برای هر فرد بیکار در آمریکا، کارگران قدرت چانه‌زنی قوی دارند که در افزایش دستمزدهای سنگین منعکس می‌شود.

عدم توجه به انتقال افزایش قیمت انرژی به تورم اصلی یکی از دلایلی بود که اقتصاددانان در مورد فشار تورمی در سال گذشته اشتباه کرده بودند.