loader image

جستجو

Education; Ukraine's hidden advantage1

فارن افرز:
آموزش؛ مزیت پنهان اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» نوشت: آموزش و مشاوره به نیروهای اوکراینی در مورد مهارت‌های مختلف، از رهبری رزمی تا برنامه‌ریزی عملیاتی نقش مؤثری توانسته در روند جنگ بگذارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن افرز در مقاله تازه خود به‌قلم «الکساندرا چینچیلا» «جاهارا ماتیسک» نوشت: پس از 14 ماه حمله روسیه به اوکراین، تحلیلگران تردیدهای مکرری در مورد قدرت تعهدات اروپا در قبال کی‌یف ابراز کرده‌اند؛

در سال 2022، بسیاری خاطرنشان کردند که آلمان در تأمین تسلیحات به نیروهای اوکراینی پای خود را سخت کرده و ماه‌ها طول کشید تا با تانک‌ها به آنجا برسند، برخی دیگر نگران هستند که کشورهای اروپایی با افزایش هزینه‌های انرژی و سایر فشارهای اقتصادی، حمایت خود را کاهش داده و برای صلح از طریق مذاکره با مسکو فشار بیاورند.

حتی در حال حاضر، به‌رغم جریان مداوم تسلیحات و کمک‌ها به اوکراین، برخی از مفسران گفته‌اند که «ولادیمیر پوتین» -رئیس‌جمهور روسیه -در حال محاسبه تزلزل اروپا است و او به‌سادگی می‌تواند از شرکای غربی کی‌یف پیشی بگیرد.

آمریکا حدود نیمی از 156 میلیارد دلار کمک اقتصادی، بشردوستانه و نظامی که اوکراین در 12 ماه اول جنگ دریافت کرده است را پرداخت کرده و دیگر کشورهای اروپایی خیلی به چشم نمی‌آیند،

با این حال، کمک‌ها و تجهیزات، اگرچه مهم هستند، اما برای توجیه موفقیت اوکراین در میدان نبرد کافی نیستند، کیفیت و آموزش نیروهای اوکراینی نقش مهم‌تری دارد.

در واقع، این تلاش‌های اروپایی مبتنی بر برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای که کشورهای ناتو قبل از شروع جنگ به اوکراین ارائه کردند، اهمیت بیشتری دارند.

آموزش و مشاوره به نیروهای اوکراینی در مورد مهارت‌های مختلف، از رهبری رزمی تا برنامه‌ریزی عملیاتی نقش مؤثری توانسته در روند جنگ بگذارد؛ مشاوران ناتو همچنین به ساخت نیروهای ویژه اوکراینی برای مطابقت با استانداردهای ناتو کمک کردند.

اما آموزش، یک فرآیند مستمر است و هر چه جنگ بیشتر ادامه یابد اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد؛ اوکراین به نیروهای جدید و آموزش‌های تخصصی بیشتری برای بهبود شانس موفقیت در حمله بهاری آتی خود در سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته که از غرب دریافت می‌کند، نیاز دارد و همچنین به تخصص در هماهنگی نیرو و قدرت آتش در آنچه به‌عنوان مانور تسلیحات ترکیبی شناخته می‌شود، نیاز دارد.

اروپا با نزدیکی جغرافیایی خود در موقعیت ایده آلی برای ارائه این پشتیبانی آموزشی قرار دارد؛

از زمان تهاجم روسیه و بدون دخالت آمریکا، کشورهای اروپایی میزبان ارائه تمامی آموزش‌های رزمی اولیه برای نیروهای اوکراینی بوده‌اند و غیرنظامیان را در یک دوره آموزشی پنج هفته‌ای به سربازان توانا تبدیل کردند.

علاوه بر این، بسیاری از کشورهای اروپایی در حال ارائه آموزش‌های تخصصی درزمینه تسلیحات مانند تانک‌های لئوپارد و سامانه‌‌های پدافند هوایی هستند و در حال حاضر حدود نیمی از آموزش‌های پیشرفته‌تر مورد نیاز برای تشکیلات بزرگ‌تر اوکراینی را برای یادگیری و تسلط بر جنگ، ارائه می‌دهند.

حتی بیش از اسلحه و مهمات، حمله اوکراین برای بیرون راندن روسیه از قلمرو خود به آموزش بستگی دارد،

برای درک بهتر چالش‌هایی که اوکراین با آن مواجه است و راه‌هایی که اروپا به‌ویژه می‌تواند به آن‌ها کمک کند، شناخت این بعد، مهم است و تلاش‌های جنگی و نحوه پرداختن به آن اهمیت بسیار بالایی در استراتژی اوکراین دارد.

کمک‌های اروپایی به آموزش نیروهای اوکراینی در سیستم‌های تسلیحاتی جدید محدود نشده است؛ اروپا در ادغام واحدهای تازه آموزش‌دیده در نیروهای موجود اوکراین و آماده‌سازی اوکراین برای عملیات پیچیده تسلیحاتی نقش مهمی داشته؛

هنگامی که سربازان آموزش دیدند، آن‌ها در واحدهایی به‌اندازه گروهان و گردان که به آن‌ها اختصاص داده‌شده‌اند ادغام می‌شوند و برای اینکه بتوانند عملیات دفاعی و تهاجمی مؤثر را سازماندهی کنند، چنین واحدهایی باید به‌سرعت یاد بگیرند که با یکدیگر هماهنگ شوند.

برخلاف روایت تزلزل اروپا در مورد اوکراین، اتحادیه اروپا و ناتو در طول جنگ میزان قابل‌توجهی از وحدت را به نمایش گذاشته‌اند؛

علاوه بر این، مهم‌تر از همه، اگرچه این کمک چندوجهی کمتر مورد توجه تحلیلگران در واشنگتن قرار گرفته است، اما نشان‌دهنده حمایت واقعی مردم اروپا از اوکراین است.

یک نظرسنجی از کشورهای عضو ناتو در نوامبر 2022، نشان داد که حدود 64 درصد از پاسخ‌دهندگان معتقد بودند که تهاجم روسیه به اوکراین امنیت آن‌ها را تهدید کرده است و 69 درصد معتقد بودند که کشورشان باید به ارائه کمک به اوکراین ادامه دهد.

در سرتاسر اروپا، گروه‌های جامعه مدنی و سازمان‌های غیردولتی با کمک‌های غیررسمی خود به اوکراین به تجاوز روسیه پاسخ داده‌اند، با اطلاعات نادرست روسیه مقابله می‌کنند و هم‌زمان با جمع‌آوری تسلیحات و کمک‌های نظامی و ارائه آموزش‌های بشردوستانه، طیف این همکاری همه‌جانبه را گسترش می‌دهند.

البته که آموزش، هفته‌ها و ماه‌ها طول می‌کشد تا به نتایج برسد و متحدان غربی اوکراین نمی‌توانند منتظر بمانند تا نیازهای جدید در کی‌یف ظاهر شود؛

تا به حال، اروپا از طریق تلاش‌های آموزشی گسترده خود به اوکراین کمک کرده است تا یک مزیت مهم در کیفیت نیرو داشته باشد.

اما آمریکا و متحدان اروپایی آن باید فوراً برنامه‌ریزی را برای حفظ اثربخشی رزمی اوکراین با نیروهای ذخیره اضافی در یک ضد حمله بالقوه طولانی آغاز کنند؛ حمایت بیشتر آمریکا به افزایش حجم آموزش و حفظ عزم ارائه‌دهندگان اروپایی کمک می‌کند.

تمایل کشورهای اروپایی برای استفاده از منابع ‌‌‌قابل‌توجه برای دفاع از اوکراین به‌طور فزاینده‌ای حیاتی شده است و برای موفقیت، ارائه مستمر آن بسیار مهم خواهد بود.