loader image

جستجو

اخبار جعلی آمریکا در مورد روسیه

آنتی‌وار : اخبار جعلی آمریکا در مورد نقشه‌های روسیه برای حمله به اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «آنتی‌وار» در یادداشت تازه خود ضمن انتقاد از رفتار تحریک‌آمیز اوکراین در قبال روسیه، آمریکا و رسانه‌های آمریکایی را در پی دروغ‌گویی و شایعه‌سازی در مورد حمله احتمالی روسیه به اوکراین تا مرز شکل گرفتن یک جنگ واقعی دانست.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه «آنتی‌وار» در یادداشت تازه خود به‌قلم «پل آنتونوپولوس» نوشت: لفاظی ستیزه‌جویانه کی‌یف در مورد استفاده از سامانه‌های موشک ضد تانک جاولین ساخت آمریکا در دونباس و هم‌چنین اتهاماتش در مورد نقشه‌های تهاجمی روسیه، وضعیت اسف‌باری را به وجود آورده و باعث تشدید بحران شده است. «کیریلو بودانف» -رییس سرویس اطلاعات نظامی اوکراین- مدعی شد که نیروهای کی‌یف برای اولین بار از سامانه جاولین آمریکایی در دونباس استفاده کردند. این مدرک دیگری از نقض توافقات مینسک است در حالی که این توافقات به شدت برای سامان دادن به بحران و آتش‌بس در دونباس اهمیت دارند.

بودانف مدعی شد که سامانه‌های جاولین علیه نیروهای روسیه نیز به کار گرفته شدند. این حرف البته منطبق بر واقعیت نیست و بیشتر یک ادعای صرف است زیرا نیروهای جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک جدای از ارتش روسیه هستند. به گفته این رییس سرویس اطلاعاتی، سامانه موشک ضد تانک آمریکایی به همراه پهپادهای مونتاژ شده بایراکتار ترکیه‌ای عامل مهمی در مهار نیروهای دفاعی دونباس خواهند بود. در عین حال، او معتقد است که اوکراین نیازمند به حمایت آمریکا خواهد بود و از واشنگتن خواست تا هر چه زودتر کمک کند.

این سخنان تحریک‌آمیز روشنی از سوی اوکراین است. همین واقعیت که ارتش اوکراین مجهز به سامانه‌های جاولین شده شرایط تحریک کننده‌ای را علیه نیروها دفاعی دونباس ایجاد می‌کند. استفاده از تسلیحات ضد تانک نه تنها اهداف زرهی بلکه دیگر ادوات نظامی را نابود می‌کند. در واقع، مجهز شدن به چنین سامانه موشکی به اوکراین دل و جرات می‌دهد تا از تسلیحات قدرتمندتری علیه جمهوری‌های دونباس استفاده کند.

اعلام مقامات اوکراینی در مورد استفاده از این سامانه آمریکایی در دونباس تلاشی از سوی کی‌یف است تا این که قدرتش را به نمایش بگذارد و حمایت غرب را ثابت کند و در عین حال، تلاشی برای تحریک طرف مقابل و اقدامات تلافی‌جویانه است. کی‌یف به همراه شرکای غربی عملا فضای خصمانه‌ای را برای یک درگیری احتمالی به وجود آورده و از این طریق وضعیت را به مرحله انفجاری می‌کشاند. سامانه‌های موشکی جاولین گران هستند و هر کشوری قادر به خرید آنها نیست. با این حال، استفاده از آنها ابعاد همکاری نظامی مستقیم آمریکا با کی‌یف را نشان می‌دهد.

لازم به یادآوری است که در اواسط نوامبر اعلام شد اوکراین 80 تن مهمات آمریکایی را دریافت کرده است. بنابر اعلام سفارت آمریکا در کی‌یف، این چهارمین کمک 60 میلیون دلاری اضافه بر کمکی است که رییس جمهور جو بایدن در آگوست به اوکراین فرستاده بود. وزیر دفاع آمریکا «لوید آستین »قبل از این گفته بود که واشنگتن از 2014 بیش از 2.3 میلیارد دلار برای حمایت از ارتش اوکراین در نظر گرفته است.

علی رغم این اظهارات در مورد استفاده از سامانه جاولین در دونباس، این امر عملا مزیت خاصی به ارتش اوکراین نداده است. با این حال، این اظهارات به همراه اظهارات مربوط به استفاده از پهپادهای بایراکتار و ادعاهای مربوط به حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین، فضای کلی از خصومت و تنش را به وجود آورده است. این فضا می‌تواند منجر به اشتباهات و سوءتفاهم‌هایی بشود که تنش را به حد تقابل نظامی برساند.

رسانه‌های آمریکایی به جای آرام کردن وضعیت، آتش تنش را با انتشار ادعاهای دروغ بیشتر می‌کنند و مدعی هستند که بنابر گزارش‌های برخی از سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، روسیه می‌تواند در اوایل سال آینده و از نواحی کریمه، بلاروس و شرق به اوکراین حمله کند. به گزارش بلومبرگ، آمریکا هفته قبل اطلاعات مربوط به تجمیع سربازان روسی در مرز با اوکراین را به متحدان اروپایی‌اش داده است.

این حرف آشکارا دروغ است و از سوی رسانه‌های واشنگتن منتشر می‌شود تا دولت‌های اروپایی را مجبور به اعمال فشار بیشتر بر روسیه بکند و بار دیگر ثابت می‌کند که موضوع اوکراین در تنش بین مسکو و بروکسل اهمیت دارد. نشت اطلاعات سازماندهی شده خطرناک است زیرا کی‌یف را تشویق به ادامه سیاست دروغ‌پراکنی و تقابل می‌کند.