loader image

جستجو

American diplomacy

آنتی‌وار: مشکل اساسی دیپلماسی آمریکا چیست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «آنتی‌وار» در یادداشت تازه خود ضمن به گزارش‌هایی از پیشرفت آخرین دوره مذاکرات وین و اینکه دولت بایدن در صورت شکست در مذاکرات به دنبال زمینه‌سازی کنترل خسارات خود است، به بررسی این سوال که مشکل اساسی دیپلماسی آمریکا چیست؟ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه آنتی‌وار در یادداشت تازه خود به‌قلم «دنیل لاریسون» نوشت: توافق هسته‌ای ایران هنوز نمرده است، اما چشم‌انداز احیای آن و بقای بلندمدت آن تیره و تار است. در حالی که گزارش‌هایی مبنی بر پیشرفت در آخرین دور مذاکرات وین وجود دارد، آمریکا و متحدان اروپایی آن همچنان اصرار دارند که زمان برای مذاکرات در حال اتمام است. دولت بایدن زمینه‌سازی برای کارزار کنترل خسارات خود در صورت شکست مذاکرات را آغاز کرده است، که نشان می‌دهد آن‌ها از برجام صرف نظر کرده‌اند. این امکان وجود دارد که مذاکرات همچنان چیزی ارزشمند به همراه داشته باشد، اما به احتمال زیاد موفق‌ترین توافقنامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در تاریخ اخیر به خاکستر سپرده خواهد شد، زیرا آمریکا نمی‌تواند تعهدات دیپلماتیک بادوام و معتبری انجام دهد.

دولت ایران از آمریکا خواسته است که «تعهد قانونی» الزام‌آوری بدهد تا اطمینان حاصل شود که دولت آینده نمی‌تواند کاری را انجام دهد که دولت ترامپ در زمان نقض برجام در سال 2018 انجام داد. اما دولت بایدن در موقعیتی نیست که چنین تضمینی بدهد. حتی اگر دولت بتواند چنین تعهد رسمی ‌را در حال حاضر ارائه دهد، هیچ چیزی نمی‌تواند مانع از نقض این تعهد توسط رئیس‌جمهور بعدی شود. منتقدان جمهوریخواه بایدن قبلاً گفته‌اند که دولت بعدی هرگونه توافق احیا‌شده را کنار خواهد گذاشت. تعهدات رسمی ‌برای کسانی که تمام تعاملات دیپلماتیک را تحقیر می‌کنند معنایی ندارد.

یک مشکل اساسی با دیپلماسی آمریکا این است که موانع سیاسی عمده‌ای برای انعقاد هر توافقی با یک کشور متخاصم یا منحوس وجود دارد و عملاً هیچ انگیزه سیاسی برای رعایت آن توافقات در زمان انجام آن‌ها وجود ندارد. هنگامی‌که یک رئیس‌جمهور با این کشورها مذاکره می‌کند، باید سرمایه سیاسی عظیمی ‌را برای دستیابی به توافق بسوزاند و جانشین او می‌تواند تمام این تلاش‌ها را با یک اقدام خنثی کند. تصمیم ترامپ برای نادیده گرفتن برجام، اکنون به‌عنوان یکی از بدترین اقدامات سیاست خارجی او به شمار می‌رود، اما واقعیت این است که او بهای سیاسی برای انجام آن پرداخت نکرد و با مقاومت بسیار کمی ‌از سوی کنگره یا نهادهای سیاست خارجی مواجه شد. حتی زمانی که تنش با ایران، آمریکا را به یک جنگ غیرضروری جدید بسیار نزدیک کرد، ترامپ تقریباً با هیچ واکنشی علیه سیاستی که آمریکا را به لبه پرتگاه کشانده بود مواجه نشد.