loader image

جستجو

واشنگتن اگزمینر:
آگاهی آمریکا نسبت به حمله افغانستان و کشته شدن غیرنظامیان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «واشنگتن اگزمینر» در یادداشت خود از آگاهی آمریکا نسبت به حمله افغانستان و کشته شدن غیرنظامیان،‌ نوشت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه واشنگتن اگزمینر در یادداشت خود به‌قلم «مایک برست» نوشت: اسناد تازه منتشر شده نشان می‌دهد که فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) از تلفات احتمالی غیرنظامیان در حمله نافرجام پهپادها در کابل در 29 آگوست 2021 مطلع بوده است.

در 29 آگوست، اگرچه نیروهای باقیمانده آمریکا در حال انجام عملیات تخلیه غیرنظامیان در تعدادی بسیار بالا برای کسانی بودند که از زندگی تحت رژیم طالبان بیم داشتند اما آمریکا پس از تقریباً دو دهه جنگ، چند روز تا تکمیل خروج نظامیان خود از افغانستان فاصله داشت.

سه روز زودتر از آن، یک عامل انتحاری داعش خراسان خودکشی کرد و در پی آن، 13 نظامی آمریکایی و تقریباً 170 غیرنظامی افغان که در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی بودند، کشته شدند.

مقامات نظامی آمریکا تقریباً 8 ساعت یک تویوتا کرولا سفیدرنگ را تعقیب کردند و اطلاعاتی در دست داشتند که نشان می‌داد حمله دیگری قریب‌الوقوع است و توسط عوامل داعش با استفاده از خودرویی با آن ساخت و مدل انجام می‌شد.

اما راننده این خودرو، زماری احمدی که یک امدادگر بدون ارتباط با هیچ سازمان تروریستی بود، به نظر می‌رسید که اقدامات او در آن روز غم‌انگیز، اعتقاد سنتکام را تأیید می‌کند که او تهدیدی برای نیروهای آمریکایی است.

10 غیرنظامی در این انفجار کشته شدند که بسیاری از آن‌ها کودک بودند، هرچند مقامات دفاعی آمریکا در اعتراف به این میزان در عواقب فوری حمله، مردد بودند.

کاپیتان بیل اوربان، سخنگوی سنتکام در روز حمله گفت: «ما مطمئن هستیم که با موفقیت به هدف اصابت کرده‌ایم.

انفجارهای ثانویه قابل‌توجه از وسیله نقلیه نشان‌دهنده وجود مقدار قابل‌توجهی مواد منفجره است. ما در حال ارزیابی احتمال تلفات غیرنظامیان هستیم، اگرچه در حال حاضر هیچ نشانه‌ای نداریم. ما مراقب تهدیدات احتمالی آینده هستیم.»

اما اسناد جدید سنتکام که توسط نیویورک تایمز در یک درخواست قانون آزادی اطلاعات به دست آمده است نشان می‌دهد که آن‌ها ظرف چند ساعت پس از این حادثه، از آن آگاه بودند.

6 نفر از 9 شاهد گفتند که بلافاصله پس از آن متوجه شدند که غیرنظامیان در منطقه حمله هستند که ممکن است کشته شده باشند و در عرض سه ساعت، تحلیلگران به این باور رسیدند که سه کودک کشته شده‌اند.

یکی از شاهدان ناشناس گفت که 20 دقیقه پس از حمله متوجه احتمال تلفات غیرنظامیان شده است.

در حالی که دیگری گفت: حدود 25 دقیقه پس از حمله نگذشته بود که به من هشدار دادند که افراد غیرنظامی در حیاط نقاب زده بودند و حمله انجام شد.

جزئیات جدید از گزیده‌ای از تحقیقات آن‌ها در موردحمله به دست می‌آید. سنتکام برای برآورده کردن درخواست FOIA (قانون آزادی اطلاعات)، 66 صفحه آن را منتشر کرد.

ژنرال «فرانک مکنزی» -فرمانده آن زمان سنتکام- در 17 سپتامبر به خبرنگاران گفت که نتیجه تحقیقات نظامی تأیید کرد که افرادی که در این حمله کشته شدند، هیچ ارتباطی با داعش خراسان نداشتند.

او اعتراف کرد که این حمله «یک اشتباه» بوده است. نیویورک تایمز یک هفته قبل، احمدی را هدف حمله معرفی کرده بود.

این مایه شرمساری است که مقامات در عرض چند ساعت متوجه شدند که کودکان و غیرنظامیان احتمالاً کشته شده‌اند، با این حال پنتاگون به مدت 19 روز ادعاهای نادرست و آتش‌زا در مورد قربانیان را ادامه داد.

اعضای خانواده آن‌ها همچنان رنج می‌برند؛ زیرا غم و اندوه این حادثه پایدار است.

والدین مجبور بودند فرزندان خود را دفن کنند، زن مجبور شد شوهر خود را دفن کند و همه کسانی که زنده مانده‌اند هنوز با عواقب طولانی‌مدت این حادثه هولناک دست و پنجه نرم می‌کنند.

یکی از سخنگویان سنتکام به واشنگتن اگزمینر دستور داد تا بیانیه‌ها و جلسات توجیهی قبلی را که در مورد حمله ارائه کرده‌اند، در مورد اطلاعات جدیدی که مقامات از تلفات احتمالی غیرنظامیان مطلع شده‌اند، توضیح دهد. پنتاگون به درخواست برای اظهارنظر پاسخ نداد.