loader image

جستجو

Will Israel attack after Iran acquires nuclear weapons3

ناینتین فورتی فایو:
آیااسرائیل پس از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای حمله خواهد کرد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ناینتین فورتی فایو» در یادداشت خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا اسرائیل پس از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای حمله خواهد کرد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ناینتین فورتی فایو دریادداشت خود به‌قلم «جان روسوماندو» نوشت: حمله اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به سایت‌های هسته‌ای ایران بعید است:

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای دستیابی اجتناب‌ناپذیر ایران به فناوری تسلیحات هسته‌ای و شکست هسته‌ای آماده است.

با این حال، محاسبات سیاسی یک حمله را در کوتاه‌مدت، اگر نگوییم غیرممکن، دشوار می‌کند.

یک مقام ارشد اسرائیلی به آکسیوس گفت که اگر تشخیص دهد که ایرانی‌ها اورانیوم خود را تا سطح 60 درصد غنی کرده‌اند، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به ایران حمله خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فوریه اعلام کرد که ایران 87.5 کیلوگرم به دست آورده است.

در این بیانیه آمده است که اگر ایران به غنی‌سازی 90 درصد برسد، می‌تواند یک سلاح هسته‌ای واحد بسازد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال بررسی تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی فردو است که ایران مقدار کمی از آن را با خلوص 84 درصد غنی‌سازی کرده بود.

ایران 10 سال است که سوخت اورانیوم را تصفیه می‌کند. نگران‌کننده است. ما هنوز نمی‌توانیم بفهمیم که آیا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند یا نه.

بررسی‌های بیشتری توسط بازرسان انجام خواهد شد. سازمان من از آزمایش‌های هسته‌ای جلوگیری می‌کند اما درجایی که آن‌ها آن را تصفیه می‌کنند دخالتی ندارد.

اگر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره یافتن اورانیوم غنی‌شده در ایران تا سطح 84 درصد واقعاً دقیق باشد، در تئوری، ‌نظام‌ آیت‌الله‌ها از قبل سوخت هسته‌ای مناسب برای ساخت بمب دارد.

«نعما چاریت یاری» -کارشناس هسته‌ای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به جروزالم پست گفت: این کار از یک بمب با کیفیت کمتر مؤثر است، اما مطمئناً ممکن است.

در ماه می گذشته، نیروی هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اولین رزمایش بزرگ خود را برای تمرین ضربه زدن به تمام سایت‌های هسته‌ای ایران انجام داد.

دولت یهود در حال تمرین روش‌هایی برای ضربه زدن به این مکان‌هاست که در اعماق زمین پنهان شده‌اند.

همچنین باید برای انتقام‌جویی اجتناب‌ناپذیر ایران علیه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تمرین کند.

این رزمایش در دریای مدیترانه انجام شد و شامل سوخت‌گیری هوایی دوربرد و حمله به اهداف شبیه‌سازی‌شده بود.

به گزارش کانال 13 اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، این رزمایش شامل بیش از 100 هواپیما و زیردریایی نیروی دریایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بود.

گمان می‌رود که زیردریایی‌های اسرائیلی کلاس دلفین مجهز به سیستم پرتاب عمودی برای شلیک موشک‌های کروز به سمت اهداف هستند.

اسرائیلی‌ها قابلیت‌های زیردریایی خود را به‌عنوان یک راز کاملاً محافظت‌‌شده‌ حفظ کرده‌اند.

روزنامه اسرائیلی ‌هاآرتص با گرایش چپ نسبت به اینکه «بنیامین نتانیاهو» -نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله خواهد کرد یا نه ابراز تردید کرد.

این بیانیه خاطرنشان می‌کند که نیروی هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هرگز کاری به‌اندازه عملیات هوایی که برای خنثی کردن قابلیت‌های هسته‌ای ایران لازم است انجام نداده است.

حمله سال 1981 به رآکتور اوسیراک در عراق که عملاً برنامه هسته‌ای عراق را خنثی کرد، شامل حمله به یک هدف واحد بود.

در مورد حمله اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به رآکتور هسته‌ای سوریه در سال 2007 نیز همین امر صادق بود.

حملات موردنیاز برای شکست توانمندی‌های ایران مستلزم هماهنگی با آمریکا است و روابط آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از زمان بازگشت نتانیاهو به نخست‌وزیری در دسامبر بدتر شده است.

دولت بایدن به‌احتمال زیاد اجازه نخواهد داد که نیروی هوایی آمریکا در فضای سیاسی کنونی به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) کمک کند.

«قابلیت‌های عملیاتی تنها بخشی از تصمیم در مورد حمله به ایران است. برای تحقق این امر، هماهنگی کامل با آمریکا و رضایت عمومی مردم و اعتماد زیاد بین رهبران سیاسی و نظامی لازم است.

هاآرتص گفت، در صورت وقوع جنگ با حزب‌الله، انسجام اجتماعی و استواری لازم است، همان‌طور که نیروی هوایی و اطلاعات نظامی تمرکز کامل دارند؛

اما همه این‌ها از زمانی که دولت نتانیاهو در اواخر دسامبر به قدرت رسید و در عجله برای بازنگری قوه قضاییه به قدرت رسید، بدتر شده است. این امر اعتبار تهدید به نابودی تأسیسات هسته‌ای ایران را از بین می‌برد.»