loader image

جستجو

Will the connections between Tehran and Riyadh be resumed

خاورمیانه»:
آیاروابط تهران و ریاض از سر گرفته می‌شود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «خاورمیانه» در مقاله تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا روابط تهران و ریاض از سر گرفته می‌شود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه خاورمیانه در مقاله تازه خود به‌قلم «بنفشه کی‌نوش» نوشت: عربستان و ایران با هدف کاهش تنش‌های منطقه‌ای در غرب‌آسیا، پس از یک سال بازسازی در روابط، گفت‌وگوهای دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند.

سازمان همکاری اسلامی [OIC] به رفع اختلافات بین دو کشور کمک می‌کند.

با این حال، تنش‌ها ادامه دارد و توافقات عمده برای تقویت اقتصادی، تجاری، امنیت منطقه‌ای، همکاری‌های انرژی و گردشگری متوقف شده است.

آغاز درگیری اسرائیل و حماس در ماه اکتبر سال 2023 باعث فعالیت دیپلماتیک بین دو قدرت منطقه‌ای شد و ایران از مذاکرات سازمان همکاری اسلامی در مورد غزه حمایت کرد.

«ابراهیم رئیسی» -رئیس‌جمهور ایران- در نشست سازمان همکاری اسلامی در ریاض شرکت کرد و سعی کرد با درخواست برای پایان دادن به مصائب فلسطینیان، کشورهای مسلمان را علیه اسرائیل متحد کند.

روابط ایران و عربستان به دلیل درگیری‌های جاری در غزه تیره شده است.

در گفت‌وگوهای دوجانبه اخیر «محمد بن سلمان آل سعود» ولیعهد عربستان و «ابراهیم رئیسی» دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه بیان شد.

عربستان خواستار روابط قوی‌تر با ایران شد، در حالی که ایران از کشورهای مسلمان به دلیل کم‌کاری در نشست سازمان همکاری اسلامی انتقاد کرد.

در ماه مارس سال 2024، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، از اعضای سازمان همکاری اسلامی خواست اسرائیل را محکوم کنند، در حالی که فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان، از طریق مجامع بین‌المللی از جمله سازمان همکاری اسلامی و سازمان ملل متحد خواستار همکاری شد.

هدف ریاض بهبود روابط اقتصادی با تهران پس از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل بود.

با این حال، در صورت گسترش جنگ در منطقه، آینده روند عادی‌سازی روابط ایران و عربستان با چشم‌‌‌انداز مبهمی رو به رو خواهد شد.

در ماه فوریه سال 2024، عربستان صدور روادید برای زائران ایرانی را به تعویق انداخت و تهران را مجبور کرد پرواز حدود 30 هزار ایرانی را لغو کند.