loader image

جستجو

Will the new security pact hinder Iran's progress

اندیشکده کویینسی:
آیا پیمان امنیتی جدید جلوی پیشرفت ایران را می‌گیرد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشت خود با اشاره به اینکه منطقه خلیج فارس به صحنه یک بازی خطرناک استراتژیک تبدیل شده،‌ به بررسی این سوال پرداخت که ‌آیا پیمان امنینی جدید جلوی پیشرفت ایران را می‌گیرد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «رکسان فرمانفرمائیان» نوشت:  این روز‌ها منطقه خلیج‌فارس به صحنه‌ یک بازی خطرناک استراتژیک تبدیل شده و آنچه در حال رخ دادن است، دور جدیدی از قمار است.

همه شرط‌بندی‌ها بر سر این است که پاسخ ایران به تحولات منطقه چه خواهد بود و همه بازیکنان روی میز شرط بالا می‌بندند و سخت دعا می‌کنند.

«محمد بن زاید» پس از مرگ برادرش در ماه گذشته به‌عنوان امیر امارات معرفی شده است. او محرک اصلی نامگیری خلیج‌فارس به‌عنوان پایتخت مدرن‌سازی بوده است.

او می‌خواهد با اتحاد با آمریکا، مسئولیت نظامی بیشتری را بر عهده بگیرد. محمد بن زاید در دوران ترامپ به جای فلسطین، ایران را بزرگ‌ترین تهدید منطقه خواند، اقدامی زیرکانه که درها را به سوی بهتر شدن روابط با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باز کرد.

اخیراً، محمد بن زاید مذاکراتی را با واشنگتن در مورد یک توافق استراتژیک رهبری کرده است که در آن، واشنگتن برای محافظت از امارات در برابر حوثی‌های یمن که همین چند ماه پیش موشک‌هایشان به ابوظبی اصابت کرد و ایران در آن سوی تنگه هرمز تعهد می‌دهد.

عربستان هم در میز بازی حضور پررنگی دارد و کارت‌هایش را نزدیک خودش نگه می‌دارد، در حالی که فقط شروط خود را افزایش می‌دهد.

عربستان مخفیانه و به تدریج، روابط دفاعی و دیپلماتیک خود را نه تنها با آمریکا، بلکه با اسرائیل (رژیم صهیونیستی )هم تغییر می‌دهد.

به نظر می‌رسد پنتاگون قصد دارد نیروی هوایی خود را در منطقه با عربستان، اسرائیل(رژیم صهیونیستی)،‌ قطر، امارات و سایر کشورهای عربی ادغام کند تا بتواند یک پدافند هوایی همه‌جانبه تحت عنوان ناتو خلیج فارس علیه ایران ایجاد کند.

ثروتمندترین بازیکن پشت میز، قطر، چند سال سخت را پشت سر گذاشت. این سختی‌ها زمانی شروع شد که اعضای دیگر شورای همکاری خلیج‌فارس آن‌ها را در سال  2017 به اتهام حمایت از تروریسم تحریم کردند، اما اکنون قطر به بازی بازگشته و حیثیتش را بازیافته است.

قطر که مقر منطقه‌ای فرماندهی مرکزی آمریکا در آن قرار دارد، امسال به‌عنوان متحد اصلی برون ناتویی ایالات متحده به بحرین و کویت پیوست که به قول بایدن، «نماد قدرتمند» اهمیت استراتژیک این کشور‌ها برای واشنگتن است.

توانایی قطر برای مذاکره با ایران، یکی از ارزشمندترین کارت‌های این کشور است. امیر جوان آن، «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» و همچنین چند تن دیگر از اعضای خانواده که دارای مناصب وزارتی هستند، طی چند ماه گذشته از تهران دیدن و تلاش کردند نقطه مشترکی بین مذاکره‌کنندگان آمریکایی و ایرانی پیدا کنند که در بن‌بست بر سر این موضوع گرفتار شده‌اند.

ایران، منفورترین بازیکن روی میز، در مواجهه با بن‌بست مذاکرات هسته‌ای و تغییر استراتژیک کشور‌های خلیج‌فارس به سمت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تولید و ذخایر اورانیوم غنی‌شده را افزایش داد و 27 دوربین‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سایت‌های هسته‌ای خود را خاموش کرد.

در همین حال، ایران به سرعت در حال افزایش قابلیت‌های موشکی و پهپادی و برد تسلیحات سایبری غیرمتعارف خود است.

اقدامات آمریکا برای تقویت هماهنگی استراتژیک با متحدان خود از دو جهت بر بازی ایران تأثیر می‌گذارد: اول، تحکیم نقش و موقعیت سیاسی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در خلیج‌فارس و در نتیجه تقویت جبهه ضد ایران. دوم، این امر به طور موثر واشنگتن را قادر می‌سازد تا حضور نظامی سنگین خود را در منطقه کاهش دهد.