loader image

جستجو

Is the US ready for a psychological war between Russia and China

نشنال اینترست:
آیا آمریکا آماده جنگ روانی روسیه و چین است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نشنال اینترست» در یادداشت تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا آمریکا آماده جنگ روانی روسیه و چین است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نشنال اینترست در یادداشت تازه خود به‌قلم «رایرت مک فارلن» و «اندروپترسن» نوشت: طی پنج سال گذشته، اکثر آمریکایی‌ها با آنچه روزنامه‌نگاران و دانشگاهیان برجسته دوران جدید «رقابت قدرت‌های بزرگ» نامیده‌اند، آشنا شده‌اند.

نسل‌کشی نگران‌کننده‌ای که در فوریه 2022 توسط روسیه علیه اوکراین آغاز شد، ما را با این واقعیت رو‌برو کرد که انتظارات ما برای پایان جنگ سرد در سال 1991 توهم‌آمیز و احمقانه بود.

سازمان امنیت ملی آمریکا در سال 2017 تأکید کرد که پس از دو دهه هدر دادن توجه و منابع برای جنگ در صحراهای عراق و افغانستان، رقابت قدرت‌های بزرگ با روسیه و چین اکنون تهدید شماره یک برای امنیت و رفاه اقتصادی آمریکا است.

یکی از مهم‌ترین «عرصه‌ها» که در آن رقابت قدرت‌های بزرگ با چین و روسیه در حال تشدید است، عرصه نیروگاه‌های هسته‌ای است.

«دن کوتس» -مدیر ملی اطلاعات- در اظهارات خود در ژانویه 2019 تأکید کرد که چین و روسیه از پروژه‌های انرژی و فناوری به‌عنوان یکی از محور‌های سیاست خارجی استفاده می‌کنند.

چین استراتژی عمیق و بلندپروازانه‌تری را دنبال می‌کند. هدف قرار دادن بازارهای نوظهور در سرتاسر آفریقا و آمریکای لاتین آغاز شد. هدف آن‌ها در اختیار گرفتن کنترل کالاهای حیاتی است. چین در حال حاضر صاحب 96 بندر واقع در کشور‌های مختلف دریایی در جهان است. وقتی همه واردات و صادرات را جمع کنید، چین اکنون اولین کشور تجاری روی کره زمین است و بیش از هر کشوری در جهان ذخایر ارز خارجی دارد.

به همه این‌ها یک استراتژی 20 ساله نفوذ در دانشگاه‌های تحقیقاتی و برنامه‌های مهندسی آمریکا را اضافه کنید. بیش از 300 هزار شهروند چینی در حال حاضر در دانشگاه‌های بزرگ آمریکا ثبت‌‌نام کرده‌اند.

ما می‌توانیم در این تعارض گسترده، در ابعاد مختلف پیروز شویم. ما باید با متحدان خود مانند کانادا، اروپا، ژاپن و استرالیا ارتباط برقرار کرده و با هم استراتژی چین و روسیه را درک و خود را برای رقابت مجدد و خنثی کردن تجاوزات آن‌ها سازماندهی کنیم.