loader image

جستجو

Can America change its relations with Saudi Arabia

کویینسی:
آیا آمریکا می‌تواند روابط خود با عربستان را تغییر دهد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در مقاله تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا آمریکا می‌تواند روابط خود با عربستان را تغییر دهد؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در مقاله تازه خود به‌قلم «حسن الطیب» «آنل شلین» نوشت: تصمیم اخیر عربستان برای دستکاری بازارهای جهانی انرژی یک اقدام خصمانه با انگیزه سیاسی بود.

افزایش قیمت نفت باعث تشدید تورم در آمریکا می‌شود و درعین‌حال، به روسیه در حمله به اوکراین با محافظت از مسکو در برابر تأثیر تحریم‌ها کمک می‌کند.

بایدن خواستار «ارزیابی مجدد» روابط واشنگتن با عربستان شد و اعضای کنگره قوانینی را پیشنهاد کردند که به‌طور مؤثر این کار را انجام دهد.

بااین‌حال، تنها قطعنامه قدرت‌های جنگی یمن مسیری واقع‌بینانه به‌سوی موفقیت دارد که تغییر تحول در روابط آمریکا و عربستان را ممکن می‌سازد.

تصویب قطعنامه اختیارات جنگ یمن با پایان دادن به حمایت آمریکا از تجاوز سعودی‌ها به این کشور، روابط آمریکا و عربستان را تغییر خواهد داد.

همچنین به محمد بن سلمان نشان می‌دهد که حمایت آمریکا بدون قید و شرط نیست: اگر او سیاست‌های مغایر با منافع آمریکا را دنبال کند، واشنگتن در تضمین‌های امنیتی و حمایت نظامی از عربستان تجدیدنظر خواهد کرد.

در بحبوحه خشم از تصمیم اوپک پلاس؛ اعضا، پاسخ‌های مختلف دیگری را پیشنهاد کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، سناتور منندز اخیراً اعلام کرد که: «به‌عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا تا زمانی که پادشاهی در مورد جنگ در اوکراین ارزیابی مجدد نکند، هیچ همکاری با ریاض را پیش نمی‌بریم.»

نمایندگان مالینوفسکی، کاستن و وایلد از این هم فراتر رفتند و خواستار خروج کامل سیستم‌های پدافند موشکی و نیروهای آمریکایی از عربستان و امارات شدند.

ما قاطعانه معتقدیم که قطعنامه قدرت‌های جنگی یمن، مؤثرترین و استراتژیک‌ترین ابزار قانونی برای رأی‌گیری است.

این یک مسیر برای به دست آوردن حمایت گسترده دوحزبی موردنیاز جهت تصویب هر دو اتاق و تصویب به قانون است.

کنگره با روشن ساختن این موضوع که آمریکا کمک نظامی لازم برای ازسرگیری حملات هوایی عربستان را ارائه نخواهد کرد، می‌تواند فشار بر طرف‌های متخاصم یمن را برای مذاکره به‌منظور پایان دادن به این جنگ فاجعه‌بار حفظ نموده و درعین‌حال، پیام روشنی را به پادشاهی سعودی ارسال کند.

عواقبی به ‌غیر از رفتار تهاجمی و سابقه بدنام حقوق بشر برای دستکاری قیمت نفت این کشور خواهد بود. راه بازگشت عربستان از وضعیت نابسامان باید با رفع محاصره وحشیانه و پایان دادن به جنگ فاجعه‌بار در یمن آغاز شود.